nieuws

Tien tips voor efficiënt tijdgebruik

Digitaal werken

Je tijd efficiënt gebruiken is nog niet zo eenvoudig. Je komt snel in de verleiding toch nog even iets uit te stellen, lang door te werken of je tijd te verdoen met nutteloze klusjes. Plan je tijd opnieuw met deze tien tips.

Je tijd efficiënt gebruiken is nog niet zo eenvoudig. Je komt snel in de verleiding toch nog even iets uit te stellen, lang door te werken of je tijd te verdoen met nutteloze klusjes. Plan je tijd opnieuw met deze tien tips.

1. Plannen, plannen, plannen: plan elke maand, week en dag. Schrijf alles op wat je moet doen en zet het direct in je planning, al is het nog zo lang van tevoren.
2. Schuif de deadline van een taak twee dagen naar voren. Zo ben je altijd op tijd.
3. Maak elke vrijdag een weekplanning en elke middag een planning voor de volgende dag.
4. Doe de belangrijke zaken direct ’s morgens voordat je weer overladen wordt met andere taken.
5. Maak van een schrift een ideeënboek en leg het op je bureau. Elk idee dat bij je opkomt schrijf je er snel in. Later werk je het uit.
6. Zorg dat je bureau en je mappen of postbakjes opgeruimd zijn. Haal planningen en handige overzichten van je bureau en hang ze aan de muur.
7. Beloon jezelf als je een taak goed afgerond hebt, al is het maar met een kop koffie.
8. Moet je iemand met een simpel ja of nee terugbellen, doe dat dan als ze afwezig zijn en spreek een voicemailbericht in.
9. Maak een map met ongelezen e-mail voor de berichten die je ooit later nog eens wilt lezen.
10. Hoe druk je het ook hebt, sla nooit je lunchpauze over. Je hebt voedsel nodig en ook je hoofd heeft behoefte aan een pauze.

Reageer op dit artikel