nieuws

Ben je ZZP’er? Dan is je online identiteit doorslaggevend

Digitaal werken

Het merendeel van de opdrachtgevers wil weten wat ze in huis halen wanneer ze een ZZP’er inhuren. Hierbij kijken maar liefst vier op de vijf opdrachtgevers naar het online profiel van de ZZP’er, zo blijkt uit onderzoek.

Ben je ZZP’er? Dan is je online identiteit doorslaggevend

De markt voor ZZP’ers (en virtual assistants) is de laatste jaren behoorlijk veranderd. Vroeger lag het initiatief meer bij de freelancer zelf om opdrachtgevers te interesseren voor zijn of haar diensten, nu gaan bedrijven zelf op zoek om een geschikte ZZP’er te vinden. En dat doen ze vooral online, zo blijkt uit onderzoek van mijnonlineidentiteit.nl.

Online identiteit

Maar freelancers staan er vaak nog onvoldoende bij stil welk effect hun online identeit heeft op potentiële opdrachtgevers. “Ze zijn zich er vaak wel van bewust dat een positieve indruk echt verschil maakt, maar ze weten niet hoe ze dit moeten doen. Ruim twee derde van onze respondenten geeft aan er meer invloed en controle over te willen”, aldus Martijn Barten, oprichter van mijnonlineidenteit.nl.

Privé en zakelijk

Vaak hebben ZZP’ers moeite om privé en zakelijke informatie goed af te bakenen. Vooral op social media kanalen lopen deze berichten dan al snel door elkaar. “Grip houden op alles wat je online doet is dus van belang. Je moet altijd goed stil staan bij wat je publiceert en post, dus ook privé. Want ZZP’ers zijn persoon, zaak én merk ineen.”

Lees ook

Reageer op dit artikel