vraag & antwoord

Zijn er regels voor het omgaan met vertrouwelijke post?

Digitaal werken

Er zijn geen regels voor, de procedures verschillen per bedrijf. Je kunt in je organisatie afspraken maken over persoonlijke of vertrouwelijke post. Elk bedrijf kan daar een verschillende betekenis aan geven. In veel bedrijven gaat de post waar ‘vertrouwelijk’ of ‘persoonlijk’ op staat direct ongeopend door naar de geadresseerde. Bij andere organisaties worden de enveloppen geopend door bijvoorbeeld de […]

Er zijn geen regels voor, de procedures verschillen per bedrijf. Je kunt in je organisatie afspraken maken over persoonlijke of vertrouwelijke post. Elk bedrijf kan daar een verschillende betekenis aan geven. In veel bedrijven gaat de post waar ‘vertrouwelijk’ of ‘persoonlijk’ op staat direct ongeopend door naar de geadresseerde. Bij andere organisaties worden de enveloppen geopend door bijvoorbeeld de secretaresse of iemand anders die geautoriseerd is.

Persoonlijke stukken zijn vaak bestemd voor een bepaalde persoon in zijn of haar hoedanigheid van functionaris of prive-persoon. Dit kan zowel zakelijke als privé-post zijn of bijvoorbeeld een persoonlijke uitnodiging.
Vertrouwelijke poststukken zijn bijvoorbeeld salarisgegevens, gevoelige bedrijfsinformatie, contracten. Van medewerkers wordt verwacht dat ze zorgvuldig met vertrouwelijke informatie omgaan. Die informatie mag bijvoorbeeld niet het gebouw uit, niet buiten de afdeling rouleren, niet aan niet-geautoriseerde personen gegeven worden enzovoort. Sommige stukken zijn alleen tijdelijk van vertrouwelijke aard.

Reageer op dit artikel