vraag & antwoord

Zinloze e-mail: weg ermee

Digitaal werken

“Hoe maak ik een einde aan zinloze e-mail?” Inventariseer eens wat voor mail je binnen krijgt. Zitten er veel nieuwsbrieven, aanbiedingen en acties bij? Of heb je collega’s die graag inhoudsloze mails sturen zoals “Bedankt voor je bericht”, “Graag gedaan” en “Doen we!” De gemiddelde werknemer verwerkt wekelijks zo’n 350 mailtjes, berekende chipfabrikant Intel in 2008. Als […]

Zinloze e-mail: weg ermee

“Hoe maak ik een einde aan zinloze e-mail?”

Inventariseer eens wat voor mail je binnen krijgt. Zitten er veel nieuwsbrieven, aanbiedingen en acties bij? Of heb je collega’s die graag inhoudsloze mails sturen zoals “Bedankt voor je bericht”, “Graag gedaan” en “Doen we!”

De gemiddelde werknemer verwerkt wekelijks zo’n 350 mailtjes, berekende chipfabrikant Intel in 2008. Als het nuttige mail is, is dat prima. Maar wil je een lege inbox, dan kun je het beste beginnen met het de nek omdraaien van inhoudsloze mail. Want mail kost tijd, maar inhoudsloze mail verspilt tijd.

  • Noteer de nieuwsbrieven die je ontvangt en geef ze een rapportcijfer. Bepaal bij welk cijfer je ze ook best kunt missen.
  • Schrijf je dan ook meteen uit.
  • Bekijk wie jou vaak een mail stuurt en welke e-mails inhoudsloos waren of onduidelijk opgesteld. In dit laatste geval sta je bijvoorbeeld in de ‘aan-regel’ met nog vier anderen, en blijft onduidelijk wie wat gaat doen.
  • Zo word je minder overspoeld door nieuwsbrieven. En je kunt de ‘probleemveroorzakers’ eens confronteren met hun gedrag en overleggen hoe jullie het aantal mailtjes kunnen verlagen.

Bron: Wérken in plaats van e-mailen

Verdieping

Meer weten? De workshop Manage je mailbox in Outlook geeft je een schat aan tips tijdens Management Support Live op 12 november.

Reageer op dit artikel