blog

De flex-werkvlek

Faciliteren

In een organisatie die over het algemeen al jaren achter de feiten aanloopt, waren we ook met het invoeren van het nieuwe werken behoorlijk aan de late kant. Daar waar grote organisaties alweer ruimte maken voor vaste werkplekken en aparte ruimten om te filosoferen of gewoon even weg te dromen om zo tot betere ideeën te komen, bedachten ze bij ons dit jaar dat we flexibel moesten zijn in het werk, maar vooral met de werkplekken.

De flex-werkvlek

Vaste bureaus werden ingewisseld voor vaste kluisjes, waar je in een ruimte van pakweg een halve kubieke meter al je spullen moest zien te proppen. Fotolijstjes, plantjes, tekeningen van het thuisfront: het werd allemaal verbannen naar de binnenkant van je kluisje. Het fenomeen ‘clean desk’ was bijna het eerste dat je moest toepassen voordat je überhaupt aan het werk mocht.

Sommige collega’s haalden hun schouders op bij deze verandering, het maakte ze niet uit hoe ze moesten werken áls ze maar konden werken. Anderen hadden er beduidend meer moeite mee. Zij presteerden nu eenmaal beter als hun hele gezin hen stond toe te lachen vanaf de hoek van hun bureau. Er waren er ook die volledig de kluts kwijtraakten, want waar moesten ze nu naartoe met hun vragen en problemen over agenda’s, afspraken en hoe vonden ze nu hun managementassistente als de nood het hoogst werd?

Daar hadden de grote bazen gelukkig over nagedacht. Iedereen kreeg een mobiele telefoon met een app waarin je kon zien wie waar zat en op welke verdieping en werkvlek. Voorwaarde was wel dat iedereen ook inlogde bij binnenkomst op de plek waar hij of zij die dag dacht te gaan werken. Easy-peasy.

Bestuurssecretariaat wel een vaste plek

Vlak voor de verhuizing werd bovendien duidelijk dat het bestuurssecretariaat als enige een vaste werkplek – en dus ook werkkamer – kreeg. Dat was wel zo handig, vond het bestuur.

Praktisch gezien hebben ze wel een punt. Als spin in het web moet je goed vindbaar zijn.

Toch kan ik niet ontkennen dat ik af en toe stiekem denk: weet je wat ik vandaag ga doen? Ik ga spijbelen. Ik log lekker niet in op de app en verstop me op een andere verdieping in het gebouw. Ik heb zoveel werk te doen.

Dat geeft natuurlijk direct ook aan dat de organisatie waar ik werk er niet een is met een winstbelang. Wij werken voor de BV Nederland en mensen zullen ons altijd weten te vinden. Ook als we er even geen zin in hebben…

Lees ook Gwennies andere recente blogs

Cursus reisschrijven
Projectjes
Ken jezelf
Woordeloos
Zogenaamde digitale ‘vaardigheden’

Auteur: Gwennie Benjamins

Hoewel het nooit écht de bedoeling was om managementassistente te worden, werkt Gwennie Benjamins alweer jarenlang als ‘rechterhand van’. Zo heeft ze menig manager bijgestaan. Sinds tien jaar is ze werkzaam in de rechtspraak, waarvan de laatste twee jaar bij het bestuurssecretariaat van de rechtbank in Breda. In haar vrije tijd schrijft ze veel (zie: www.gwennie.nl) en fotografeert ze alles wat los en vast zit.

Reageer op dit artikel