checklist

Projectmanagement: projectbegroting maken

Faciliteren

Een projectbegroting is niets anders dan een gedetailleerde schatting van de kosten van alles wat nodig is om een project tot een goed einde te brengen. Een overzicht met alles wat er in je projectbegroting moet. Directe kosten In een begroting zijn directe en indirecte kosten opgenomen. Onder de directe kosten vallen de kosten die […]

Een projectbegroting is niets anders dan een gedetailleerde schatting van de kosten van alles wat nodig is om een project tot een goed einde te brengen. Een overzicht met alles wat er in je projectbegroting moet.

Directe kosten

In een begroting zijn directe en indirecte kosten opgenomen. Onder de directe kosten vallen de kosten die alleen voor het project worden gemaakt, zoals:

  • alle materiaal & apparatuur die voor het project worden gekocht
  • alle diensten die voor het project worden ingeschakeld/ingehuurd
  • de salarissen van de mensen die aan het project werken
  • de kosten die deze mensen maken, zoals reis- en verblijfskosten

Indirecte kosten

Uitgaven die niet exclusief op één project zijn te verhalen, maar worden gemaakt ten behoeve van meerdere projecten, worden indirecte kosten genoemd. Er zijn twee categorieën:

Overheadkosten
Hieronder vallen de middelen die worden gebruikt voor het project, maar ook voor andere activiteiten en projecten. Denk bijvoorbeeld aan de kantoorruimte en bestaande voorraden die worden aangesproken.

Algemene en administratieve kosten
Dit zijn uitgaven die de organisatie al draaiende houden, zoals de boekhouding. Deze kan je ook ondersteunen bij de financiële administratie van het project.

Doel van het project

Bedenk bij het vaststellen van een budget altijd wat het doel is van het project. Als dit glashelder is, kun je een sterke begroting maken. Aan de hand van de begroting kun je uitzoeken welke mensen en middelen nodig zijn en wat het allemaal bij elkaar gaat kosten. Als dit duidelijk is, kun je dit allemaal opnemen in je begroting, zodat deze heel nauwkeurig wordt. Maak hierbij een inschatting van welke delen van het project misschien niet volgens plan gaan verlopen en dus een potentieel financieel risico opleveren. Reserveer een deel van je budget voor dergelijke onvoorziene uitgaven.

Tip

Meer leren over projectmanagement? Schrijf je dan in voor onze 1-daagse training POWERprojectassistent of de 3-daagse training Projectmanagement of download de gratis whitepaper overprojectassistentie met handige tips en trucs.

 

Reageer op dit artikel