nieuws

Bureaubuikje? 10 tips om daar iets aan te doen

Faciliteren

1. Sportief naar je werk

Fiets of loop naar kantoor, maar niet op je dooie akkertje. Zet de pas er stevig in of trap eens lekker door.

2. ‘Loodgieterstas’ mee
Door een of meer zware tassen mee te slepen naar je werk, verbruik je extra energied. Zéker als je sportief te werk gaat.

3. Sta!
Wie staat verbrandt meer calorieën dan wie zit. Wie tijdens licht kantoorwerk zit, verbruikt 126 calorieën per uur, terwijl datzelfde werk in staande positie 161 calorieën vraagt.

4. Trap op
Neem de trap in een stevig tempo, vermijd de lift.

5. Loop
Loop zoveel mogelijk. Mailen is natuurlijk heel handig, maar mail verstandig. Sta eens op en loop naar je collega toe om de boodschap over te brengen.

6. Lunchwandelen
Moet je per se aan de vergadertafel overleggen? Kun je niet eens overleggen met collega’s tijdens een stevige wandeling? Vooral bij brainstormsessies werkt dat prima. Is dat geen optie? Dan is lunchwandelen natuurlijk ook prima.

7. Zitness op een bal
Wissel je bureaustoel eens enkele uurtjes in voor een fitnessbal. Je bent dan steeds bezig met je houding en kunt niet onderuit gezakt gaan zitten.

8. Effe Heffen
Een break tussen een telefoontje of vergadering? Doe als tussendoortje een paar krachtoefeningen met gewichten.

9. Print en sprint
Spaar niet al je printopdrachten op. Print en sprint zodra je een afdruk nodig hebt.

10. Loopband voor je pc
Schijnt in de VS populair te zijn: een loopband voor je pc installeren en ‘gaan’.

Bron: Nationaal Gezondheidsplan

Reageer op dit artikel