opleiding

Faciliteren

Ontzorgen op hoog niveau

Door diverse technologische en organisatorische ontwikkelingen is er anno nu behoefte aan een ander type secretaresse. Niet meer dienend of uitvoerend, maar meer sturend en faciliterend. Een mindshift van werken “voor” een manager naar werken “met” een manager. De manager als collega en niet als baas.

Er wordt van een secretaresse een nadrukkelijke rol verwacht in de toenemende complexiteit van beslismomenten en de snelheid waarin deze zich aandienen. En secretaressen werken steeds vaker voor meerdere managers of een totaal team. Dit alles vraagt om een andere manier van werken.

Ontzorgen op hoog niveau

 

Deze praktische training geeft je duidelijke handvatten voor je (nieuwe) rol als faciliterende secretaresse. Je krijgt (meer) inzicht in wat faciliteren binnen je functie inhoudt en in je eigen faciliterende kwaliteiten en je leert hoe je concrete verbeteringen hierin kunt doorvoeren.
Je krijgt meer controle over je eigen werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Verder leer je hoe je anderen op een effectieve en efficiënte wijze kunt helpen om hun verantwoordelijkheden op te pakken. Het stellen van de juiste vragen op het juiste moment is een belangrijke kwaliteit die in deze training expliciet geoefend wordt. Hoe je anderen kunt aanmoedigen om het juiste gedrag te vertonen en hoe je een sfeer kunt creëren waarin samenwerking en leren wordt gewaardeerd zijn belangrijke aspecten binnen het faciliteren en binnen deze training. Betrokkenheid tonen en creëren is een basisvoorwaarde om het beste uit jezelf en anderen te halen. Het kunnen geven van en ontvangen van opbouwende kritiek is een belangrijk onderdeel van het spel tussen mensen. Tijdens deze training word je een betere feedbackspeler door intensief te oefenen en door de diverse tips van de trainer en elkaar.

Wat leer je?

  • Je krijgt (meer) inzicht in wat faciliteren binnen je functie inhoudt en in je eigen faciliterende kwaliteiten
  • Je leert hoe je concrete verbeteringen hierin kunt doorvoeren
  • Je krijgt meer controle over je werkzaamheden/verantwoordelijkheden
  • Je leert hoe je anderen op een effectieve en efficiënte wijze kunt helpen om hun verantwoordelijkheden op te pakken
  • Je weet de juiste vragen te stellen op het juiste moment
  • je leert een sfeer te creëren waarin samenwerking wordt gewaardeerd
  • Je wordt een betere feedbackspeler

Welke onderwerpen?

  • Wat houdt faciliteren binnen de secretaressefunctie in?
  • Hoe verbeter je jouw faciliterende kwaliteiten?
  • Theorie van en intensief oefenen met de belangrijkste onderdelen van faciliteren: voorbereiding, betrokkenheid, inhoud en resultaat, participatie, creativiteit, interactie, vragen stellen, feedback geven en ontvangen, groepsynamiek, vertrouwen, integriteit en reflexievermogen
  • Persoonlijk actieplan opstellen

Meer informatie en aanmelden

Brochure aanvragen

Reageer op dit artikel