vraag & antwoord

Mag een werknemer zelf bepalen wat aan zijn personeelsdossier wordt toegevoegd?

Faciliteren

Medewerkers moeten hun personeelsdossier kunnen inzien en weten wat voor soort informatie in de dossiers wordt bewaard (bijvoorbeeld pensioenregeling, functieomschrijving). Het is wel ongebruikelijk dat werknemers ‘zomaar’ iets aan hun dossier toevoegen of ze kunnen inzien zonder medeweten van P&O en/of de persoon die de dossiers beheert. Personeelsdossiers bevatten vertrouwelijke documenten en kunnen daarom niet […]

Medewerkers moeten hun personeelsdossier kunnen inzien en weten wat voor soort informatie in de dossiers wordt bewaard (bijvoorbeeld pensioenregeling, functieomschrijving). Het is wel ongebruikelijk dat werknemers ‘zomaar’ iets aan hun dossier toevoegen of ze kunnen inzien zonder medeweten van P&O en/of de persoon die de dossiers beheert. Personeelsdossiers bevatten vertrouwelijke documenten en kunnen daarom niet zomaar toegankelijk zijn voor medewerkers. De samenstelling/inhoud van de personeelsdossiers is een verantwoordelijkheid van P&O, het management en de beheerder. Inzage en wijzigingen in dossiers zal volgens vastgestelde procedures moeten verlopen. Een medewerker die iets aan zijn dossier wil toevoegen kan daartoe een verzoek indienen bij de afdeling P&O of zijn leidinggevende. In goed overleg zal dat meestal geen probleem zijn. De beheerder van de dossiers moet goed op de hoogte zijn van wat wel en niet kan, en de regels laten gelden wanneer een werknemer toegang tot zijn dossier wil.

Reageer op dit artikel