blog

Vergroot je flair!

Geen categorie

Met de juiste uitstraling heb je invloed

Goedemorgen. Fris gedoucht sta je voor je kledingkast en je denkt: Wat moet ik in hemelsnaam weer aan vandaag? Automatisch grijp je naar een jeans en een bloesje. Je loopt naar de badkamer, kijkt in de spiegel en denkt: Jee, ik moet nodig naar de kapper, het zit nergens naar. Straks bellen voor een afspraak. Dan maar in een staart. Mascara, lipgloss. Klaar, goed genoeg!

Tja, dit zal voor de meesten van ons herkenbaar zijn. Je hebt een bepaalde kledingstijl en manier van verzorging die vertrouwd en gemakkelijk is. Niks mis mee, tenminste, op de meeste dagen van de week. Er zijn echter momenten waarop je gehoord en gezien wilt worden. Bijvoorbeeld bij een overleg met collega’s van andere afdelingen of als er klantgesprekken gepland staan. Dan wil je je graag van je beste kant laten zien en misschien zelfs wel indruk maken. Want je zal het net meemaken, heb je vandaag voor gemak gekozen, belt de directeur dat een belangrijke klant onverwacht langskomt. Of jij hem even op wilt halen… Dat zijn van die momenten dat je denkt: Oh nee, heb ik weer.

Uitpakken

Uiteraard komt dit verhaal niet uit de lucht vallen. Wij hebben allebei wel eens zoiets meegemaakt en ons vreselijk ongemakkelijk gevoeld. Juist omdat we ‘ervaringsdeskundigen’ zijn, weten we als geen ander dat het belangrijk is om op alle fronten aan je persoonlijke uitstraling te werken. Nu is je uiterlijk gelukkig niet het enige dat je persoonlijke uitstraling bepaalt. Met je verbale communicatie en je lichaamstaal kun je veel goed maken, maar dan moet je wel weten hoe. Ellen Steffens en Estrella Meijs delen graag een aantal tips met jou onder het motto ‘Om mensen in te pakken, moet je wel eerst uitpakken’.

Charme

Persoonlijke uitstraling wordt ook wel charme of flair genoemd. We zien een aantal overeenkomsten tussen mensen met deze gave:
Ze worden door veel mensen sympathiek gevonden; ze zijn aangenaam.
Ze hebben veel energie en een prettige aanwezigheid.
Ze hebben een positieve instelling en zijn enthousiast.
Ze komen echt over; ze zijn authentiek en daardoor boeiend.
Ze hebben een enorme innerlijke drive en zijn gepassioneerd.
Ze zijn zelfverzekerd; ze geloven in hun eigen kwaliteiten en blijven dicht bij zichzelf op een natuurlijke en bijna nonchalante wijze.

Deze mensen zijn in staat om de binnenkant en de buitenkant met elkaar te verbinden en zo een geweldige indruk te maken op de overkant. Kortom, ze pakken de ander in. We begrijpen dat dit wat meer uitleg nodig heeft.

Binnenkant

Met de binnenkant bedoelen we dat wat in jou omgaat; je mindset, gedachten en emoties en persoonlijke ambities. Een positieve mindset helpt je talenten te ontwikkelen en als persoon tot volle bloei te komen. Onzekerheid en negatieve gedachten belemmeren je om je kwaliteiten te tonen.

Buitenkant

De buitenkant is dat wat je laat horen en zien aan een ander; je verbale communicatie, je lichaamstaal en je uiterlijk. Je komt het sterkst over als alle elementen van je buitenkant met elkaar in balans zijn. Overigens, met uiterlijk bedoelen we je volledige outfit; kleding, kapsel, verzorging en accessoires.

Overkant

En wat is het effect van jouw binnen- en buitenkant op de ander aan de overkant? Is het effect dat je op de ander hebt, ook het effect dat jij beoogt? Aan de reactie van de overkant kun je zien of je boodschap overkomt zoals je dat wilt. De overkant werkt dus als een soort spiegel.

Passend

Je bent geloofwaardig en overtuigend als alle elementen van je binnenkant en buitenkant dezelfde boodschap geven. We geven een voorbeeld. Stel je bent op een beurs waar verschillende lezingen gegeven worden, waaronder één over slim budgetteren en één over de geschiedenis van tatoeëren. Het zou toch vreemd zijn als de eerste lezing gegeven wordt door iemand in een jeans met een shirt en duidelijk zichtbare tatoeages en de tweede door een man in een strak pak. Er is geen goed of slecht, het moet wel passend zijn.
Of je nu wilt of niet, je maakt altijd een indruk. Ons brein verwerkt razendsnel alle informatie die op ons afkomt en vormt binnen enkele seconden een eerste beeld van iemand. Dit proces werkt voor iedereen hetzelfde. Wees je er dus bewust van dat er altijd mensen zijn die iets van je vinden. Het is menselijk en we doen het allemaal. Alleen al door ergens te zitten of langs te lopen, laat je iets van jezelf zien en vormen andere mensen een beeld van jou.

Vergroot je flair: tips

Om je persoonlijke uitstraling te vergroten en meer flair te hebben, kun je schaven aan je binnenkant en je buitenkant. Zo krijg je het gewenste effect op de overkant voor elkaar en kun je de ander ‘inpakken’. We geven je een aantal tips die je direct in de praktijk kunt brengen:

Zorg dat je inzicht geeft aan anderen over je gedachten en drijfveren. Zo ben je beter te begrijpen en kunnen anderen met je meedenken. Geef liever aan waar je je zorgen over maakt dan te reageren vanuit je weerstand. Dus: “Ik maak me zorgen over onze bereikbaarheid”, in plaats van: “Wat een slecht idee, dan zijn we toch niet bereikbaar.”
Zorg dat je verbale communicatie versterkt wordt door je non-verbale communicatie. Bijvoorbeeld als je je collega’s wilt enthousiasmeren over een voorstel. Je overtuigingskracht zit ‘m dan in de manier waarop je je voorstel doet. Het maakt verschil of je onderuitgezakt op een stoel gaat zitten en op vlakke toon zegt: “Ik heb een goed idee, misschien vinden jullie het ook wel leuk.” Of je zit rechtop, kijkt iedereen aan en zegt met veel nadruk en intonatie: “Ik heb een voorstel en wil dit graag met jullie bespreken.”
Vragen naar feedback is de gemakkelijkste manier om informatie te verzamelen over hoe jij je kunt ontwikkelen. Je kunt feedback vragen over het werk dat je geleverd hebt, je houding, je gedrag en je uiterlijk. Wat is goed en wat kan beter?

Je hoeft niet constant bewust te zijn van hoe je overkomt. Het is echter handig als je weet wat je kunt doen op de momenten dat het voor jou belangrijk is. Dat geeft je een keuze en daardoor controle, waardoor je een betere versie van jezelf kunt zijn.

Ellen Steffens 2014      Estrella Meijs 2014

Ellen Steffens en Estrella Meijs hebben verschillende boeken geschreven over communiceren, profileren en solliciteren. In hun laatste boek Zo pak je iedereen in! leggen ze uitgebreid uit wat je kunt doen en inzetten om je persoonlijke uitstraling te vergroten. Ook besteden ze ruim aandacht aan styling en hoe je met je eigen garderobe de gewenste indruk kunt maken. Dit wordt ondersteund door foto’s die je precies laten zien welk effect je kunt bereiken met kleine veranderingen aan de kleding die je bij voorkeur draagt.

Ook Jocelyn Rebbens is expert als het gaat om jezelf op de kaart te zetten. Zij geeft voor Management Support de training Versterk je performance waarin je veel leert over het vergroten van je zichtbaarheid.

Ook interessant
Kleding en uiterlijk onderschat wapen
Verbale of non-verbale communicatie: wat is belangrijker?
De impact van kleur op je zakelijke kleding
20 tips om je kleding voor je te laten werken
6 basisstijlen voor kleding [Vakbase]
Investeren in een basisgarderobe [Vakbase]

Reageer op dit artikel