blog

Profileren dus

Geen categorie

Het is zo on-Nederlands als paëlla, sushi en souvlaki. En toch zullen we onze cultuur en Nederlandse gewoontes opzij moeten schuiven en gaan onderzoeken wat het ons op kan leveren. Waar heb ik het over? Persoonlijke profilering: jezelf in de schijnwerpers zetten en je omgeving laten weten wat je waard bent. Een oer-Hollandse Nederlander loopt […]

Profileren dus

Het is zo on-Nederlands als paëlla, sushi en souvlaki. En toch zullen we onze cultuur en Nederlandse gewoontes opzij moeten schuiven en gaan onderzoeken wat het ons op kan leveren. Waar heb ik het over? Persoonlijke profilering: jezelf in de schijnwerpers zetten en je omgeving laten weten wat je waard bent.

Een oer-Hollandse Nederlander loopt niet graag te koop met zijn of haar kwaliteiten. Wanneer iemand vertelt waar ‘ie goed in is, dan staan we al klaar met het stempel ‘opschepper’. Zonder pardon veroordelen we de opschepper. Terwijl diegene eigenlijk niets anders doet dan trots vertellen wat ‘ie bereikt heeft. Waarom? Het is toch geweldig wanneer iemand trots vertelt over de behaalde prestaties en de nuchterheid van de lage landen durft los te laten?

Als iets goed gaat op het werk dan bestempelen we dat al snel als normaal, als de maatstaf. “Het is toch gewoon mijn taak om dit goed te doen?” Tuurlijk is dat zo. Het is je werk om je werk zo goed mogelijk uit te voeren. Maar je mag toch vertellen dat je geniet van je resultaat. Dat je de wereld wil laten weten welke energie je resultaat je gegeven heeft. Dat ze je in het vervolg vaker mogen bellen wanneer dit soort klussen er zijn.

Ik ben een groot voorstander van persoonlijke profilering. De wereld laten weten waar je goed in bent. Daarover vertellen. Reclame maken voor jezelf wanneer het jou uit komt. Je verhaal vertellen tegen de lui die ervoor kunnen zorgen dat je vaker deze klussen kunt oppakken. Gooi uit dat uithangbord en kijk wat het oplevert. Wie weet creëer je een nieuwe functie voor jezelf waarin je alleen nog maar bezig bent met werk dat je energie geeft, in plaats van aan de slag zijn met taken waar je een sik van krijgt. Werken vanuit je kracht. Dat zouden meer mensen moeten doen. Ik ben ervan overtuigd dat er geen crisis was geweest wanneer iedereen vanuit zijn kracht zou werken. Profileren dus. Hup.

Reageer op dit artikel