blog

Hoe ziet ons vak er in 2025 uit?

Geen categorie

Ik heb me nog nooit eerder gewaagd aan toekomstvoorspelling. Maar nu kan ik de verleiding toch niet meer weerstaan. Hoe ziet het vak van management support eruit in 2025? Het zal een sterk veranderd beeld van het secretariële landschap in Nederland zijn.

Hoe ziet ons vak er in 2025 uit?

In het tweede decennium van deze eeuw zoeken organisaties in hun ‘struggle for life’ naar mogelijkheden om zichzelf en hun verdienmodellen opnieuw uit te vinden. In 2025 zijn ze daarin geslaagd of hebben ze het loodje gelegd. Grote organisaties richten zich volledig op hun core-business. Alle ‘ballast’ is zoetjes aan overboord gegaan. Ze namen eerder al afscheid van ondersteunende functies zoals schoonmaak, catering en facility. Management support blijft nog even in huis in secretariële shared service centers. Maar dan blijkt het simpel om ook deze los te weken. Als de nieuwe business modellen klaar zijn, besteedt men tussen 2015 en 2025 ook de managementondersteuning uit.

Als reactie hierop zijn in Nederland en daarbuiten nieuwe bedrijven ontstaan, die op hun beurt van managementondersteuning hun core business hebben gemaakt. De voormalige Secretary Plussen en Adecco Top Secretaries van deze wereld hebben in 2025 een succesvolle transformatie doorstaan. Omdat met het bemiddelen van assistants geen droog brood meer te verdienen was, zijn ze overgegaan tot het leveren van zowel standaard als gespecialiseerde managementondersteuning. Daartoe hebben ze een harde kern van medewerkers in loondienst, die voor vaste grote of verschillende kleinere klanten werken. Deze eigen medewerkers kunnen teruggrijpen op een flexibele schil van éénpitters, die vanuit huis of een werkplek in een flexkantoor opereren. Dit zijn de ondersteuners die in de loop der tijd als ZP’er voor zichzelf zijn begonnen en die in een sterk competitieve sector ook nog opdrachten aannemen van eenmanszaken uit hun eigen netwerk.

Op regionaal niveau wordt het midden- en kleinbedrijf bediend door kleinschalige management support bureaus die de front-office vormen van samenwerkingsverbanden van éénpitters. Dankzij het bundelen van hun krachten zijn deze bureaus in staat grotere klussen aan te nemen.

Het internationale bedrijfsleven verzekert zich van 24/7 managementondersteuning door gebruik te maken van management support leveranciers die over de hele aardbol gevestigd zijn. Agenda- en mailboxbeheer gaat ’s nachts gewoon door. Engels als voertaal is standaard, dus het verslag van een bijeenkomst die opgenomen is en gestreamd kan worden, kan op welk tijdstip ook en op elke plek opgesteld worden.

Wel of niet in dienst bij een organisatie, management support professionals hebben zichzelf tussen 2015 en 2025 future proof gemaakt om het vak waar ze van houden te kunnen blijven beoefenen: taalkennis is bijgespijkerd, efficiëncy verbeterd en computer skills geoptimaliseerd. En wie daarin niet is geslaagd, zit helaas zonder werk. Behalve diegenen die na het voltooien van opleidingen op het gebied van projectmanagement, marketing en communicatie uit zichelf de overstap hebben gemaakt naar andere functies.

En organisaties? Die zijn tevreden met hun minieme ‘support staf’: in het beste geval een eigen officemanager voor het bestieren van interne organisatorische aangelegenheden en één of twee assistants op WO-niveau, die de C-suite bedienen. Zij zijn academisch opgeleid en voor hen is hun functie als rechterhand van een CEO of CFO een mooie springplank voor een glansrijke carrière.

Alleen de interne cohesie heeft averij opgelopen… Het management heeft er een fraaie uitdaging bij gekregen: de boel bij elkaar houden, weten wat er speelt en de verbinding maken met medewerkers die in dienst zijn of op projectbasis een tijdje meedraaien in de organisatie. De betrokkenheid van tijdelijke medewerkers is immers vooral instrumenteel en gericht op de eigen professionele groei en carrière en kan ook een bedreiging vormen voor de continuïteit van de organisatie.

Want een organisatie blijkt toch meer te zijn dan de bij elkaar opgetelde output van mensen. Door de sterke focus op een organisatiestructuur die zo lean mogelijk is, is er nauwelijks nog een organisatiecultuur waarmee medewerkers zich kunnen identificeren. Een cultuur die het vuurtje van hun intrinsieke motivatie opstookt en voor synergie zorgt. En hoe dat probleem wordt getackeld? Tja. Mag ik daar over 10 jaar op terugkomen? Misschien ‘voorspel’ ik dan dat er tussen 2025 en 2035 weer meer managementondersteuners in dienst worden genomen.

Greetje van Vroonhoven
National Chairman EUMA Nederland

fotograaf Marcel Krijgsman

Reageer op dit artikel