blog

3 roddels en wat je ermee moet

Geen categorie

Roddels: ik ben misschien een uitzondering, maar ik vind dat ze nuttig kunnen zijn. Roddels kunnen namelijk aangeven dat er ruimte is voor verbetering, vooral wat teamwerk betreft. Als secretaresse of assistent vang je nogal wat op: wandelganggesprekken, ditje en datjes en roddels. Herken de roddel en weet wat je ermee moet.

3 roddels en wat je ermee moet

Ik onderscheid 3 soorten roddels en daar horen specifieke acties bij.

1. De ‘persoonlijke’ roddels.

Begint met: ‘Tussen jou en mij…’ en komt voort uit verveling en zoeken naar sensatie door te focussen op anderen. Meestal is deze roddel heel gedetailleerd en alleen gebaseerd op vage observaties en aannames. Dit is een zwart gat, dus kap het af. Het is je tijd en moeite niet waard. Wij assistenten hebben altijd een goed excuus dat we het druk hebben. Trouwens, een intense roddelcultuur binnen een bedrijf vraagt maar om één oplossing: projectmanagement. Als mensen tijd hebben om veel te roddelen kunnen ze er vast nog een project bij hebben.

2. De ‘na-echo’-roddels.

Meestal komt die voort uit een algemene bijeenkomst of na bedrijfsnieuws waarin men niet duidelijk genoeg is geweest. Zo ontstaan speculaties. Deze roddels zijn nuttig, want dat betekent dat het management er iets aan kan doen. En hoe sneller hoe beter, want je wil niet dat de mug een olifant wordt. Let goed op waar de vermoedelijke oorsprong kan liggen. Sommige mensen weten meer dan anderen.

3. De ‘feedback’-roddels.

Begint vaak met: ‘Ik heb in de wandelgangen gehoord…’ en daarna komt iets superpersoonlijks. Het is verkapte feedback die wordt aangekleed als luchtig roddeltje. Feedback geven is moeilijk. Probeer erachter te komen of er waardevolle informatie tussen zit of dat iemand gewoon behoefte heeft aan een luisterend oor. Je hebt de mogelijkheid om veel van deze onderliggende roddels snel te stoppen. Bedank de persoon die je benaderde en ga door met je dag.

Aanpakken

Mensen zullen altijd praten. Vaak is het niet eens de roddel zelf die schade veroorzaakt, maar de atmosfeer op de vloer. De oplossing: focussen op zakelijke doelen, teamwerk en leuke projecten. Geef mensen geen reden of tijd om te roddelen. Keur het af, maar focus er niet op. Want alles waar je op focust groeit… ook de verkeerde kant op.

Voel je wel een keer de behoefte om een roddel aan te pakken? Spreek dan nooit de roddelende persoon in kwestie aan waar anderen van mee kunnen genieten. Maak een afspraak en vraag vooral waarom hij verspreid wordt. Vraag nooit naar details want die zijn zelden belangrijk.
Als de roddel te groot is geworden, breng mensen dan in groepsverband bij elkaar en maak het bespreekbaar. Geen welles/nietes-discussie. Wél bijkomende verklaringen, optie tot vragen stellen. Benadruk welk negatief effect dit heeft op de betrokken mensen en het bedrijf zelf. Benadruk dan de essentie van teamwerk, gezamenlijke doelen of uitdagingen. Breng mensen weer samen. Soms helpt het om een vertrouwenspersoon aan te wijzen (meestal binnen HR) zodat mensen met hun zorgen daarheen kunnen.

Vergeet niet dat niet alle ‘hij zei/zij zei’-gesprekken roddels zijn. Uit onderzoeken is het juist erg effectief gebleken om over ditjes en datjes te praten op kantoor. Een mooi moment om even bij te komen en de banden aan te halen. Hier een belangrijke tip om dit soort gesprekjes niet uit te laten groeien tot roddels: het moet leuk zijn en blijven voor iedereen (dus ook voor mensen die er niet zijn maar over wie gesproken wordt). Als je dit cultiveert dan zit je altijd goed!

Auteur: Anna Tjumina is assistant en oprichter van Global PA Academy.

Reageer op dit artikel