blog

Waarom schuldgevoel je klein houdt

Geen categorie

Heb je ook last van het ‘ik-voel-me-schuldig-syndroom’? Uit Brits onderzoek blijkt dat meer dan 96 procent van de vrouwen zich meer dan één keer per dag schuldig voelt. Het moederschap doet het aantal schuldmomenten nog eens groeien. Hebben we daar last van? Jazeker, we piekeren wat af tot slapeloze nachten aan toe en verzanden in sorry-uitingen. En dat zorgt er nu niet echt voor dat je krachtig en overtuigend overkomt. Je energie kun je beter besteden! Hier volgen 3 effectieve tips.

Waarom schuldgevoel je klein houdt

Waarom steekt dat schuldgevoel toch steeds de kop op? Omdat we vooral goed willen zijn. Dat betekent vaak dat we iets of iemand op de eerste plaats zetten. Als dat niet lukt en we vergeten bijvoorbeeld die verjaardag of we halen niet de koffie voor de afdeling, dan voelen we ons schuldig. En de schuld ligt bij onszelf.

Nu is dat bij mannen anders, die zoeken de fout vaker bij externe factoren en halen daar hun excuses uit. Het ligt aan de file, de organisatiecultuur of drukte op het werk. Mannen hebben er dus veel minder last van door de verantwoording ergens anders te leggen. Zouden we dat dan ook meer moeten doen?

Het kan zeker geen kwaad, want het geeft je de ruimte om minder streng te zijn voor jezelf. Dat bereik je echter ook door je schuldgevoel gezond te houden. Daarmee bedoel ik dat je signaleert dat wat je deed niet goed was en vervolgens bedenkt dat je het kan herstellen. Dus zeg maar de lat een beetje minder hoog leggen. Zie je het voor je?

Die verjaardag vergeet je niet expres, maar misschien wel omdat je geconcentreerd werkte aan dat project. Je hebt (onbewust) voor jezelf gekozen en daarmee niet voor het belang van de ander. En daar is niets mis mee. Je schiet niet tekort als je er niet altijd kunt zijn voor die ander. Je kunt namelijk ook op andere manieren of op andere momenten je betrokkenheid tonen. Zelfs als je kiest voor jezelf!

Maar wanneer je je schuldig gaat voelen en dan toch maar snel naar huis gaat in plaats van naar de receptie op het werk, in wiens belang is dat dan? Mogelijk wil je ‘goed zijn’ in de rol van partner en moeder en wil je aan de verwachtingen voldoen en het thuis goed laten lopen. Bedenk dan dat je kiest voor de ander. Is dat ook wat je echt wilt of wil je diep in je hart wat anders?

Om jezelf toe te staan te groeien is het belangrijk na te gaan wanneer je last hebt van schuldgevoel. Als je het patroon herkent waarin je jezelf iets oplegt om daarmee gevoelens van angst, machteloosheid, onzekerheid en spanning te maskeren, zie je waarschijnlijk ook dat dat gepaard gaat met stress, prikkelbaarheid of lichamelijke klachten. Het schuldgevoel houdt je klein en zorgt er eigenlijk voor dat de wens om ‘goed te zijn’ niet uitkomt.

Alle reden om je schuldgevoel los te laten. Ik geef je graag 3 effectieve tips:

Neem je eigen verantwoordelijkheid.

Ben je echt iets verschuldigd aan iemand, doe er dan wat aan. Laat die collega weten dat je de stukken bent vergeten te sturen, maar ze vandaag alsnog verzameld. Hoewel je de confrontatie met je collega moet ondergaan, raak je je schuldgevoel kwijt en zal je actie uiteindelijk gewaardeerd worden.

Leg de verantwoordelijkheid bij de ander.

Mogelijk ben je niet zelf de schuldige en dan is het zaak de verantwoordelijkheid terug te geven daar waar hij thuishoort. Als een factuur nog niet betaald is, dan kun je daar zelf achteraangaan. Beter is dat je debiteurenadministratie in seint, zodat die afdeling tot handelen overgaat en het proces kan verbeteren.

Bepaal een passende norm.

Op enig moment heb je de lat voor jezelf neergelegd of door anderen laten neerleggen. Past de eis je (nog) wel of is het ook mogelijk een andere norm te hanteren? Als je collega langdurig ziek is en je meer telefoontjes moet beantwoorden, dan kun je minder dossiers afhandelen. Wanneer je jezelf dit toestaat, dan kun je dit ook aan anderen verklaren.

Bewustwording en relativering helpen je om van je schuldgevoel af te komen, maar zorgen er ook voor dat je kunt kiezen voor jezelf of die ander. In die zin heeft schuldgevoel niet altijd een negatieve functie, want als je nog steeds aan het werk bent is een (storend) WhatsAppje van je kind tevens een eyeopener.

Auteur: Miranda Kampers | trainer, coach, schrijver van De beste versie van jezelf

Miranda geeft voor Management Support ook de training Steeds de beste versie van jezelf en de workshop De beste versie van jezelf. 

Reageer op dit artikel