checklist

Hoe ga je om met geroddel en geklets?

Geen categorie

Do’s

Laat je positief en integer uit over anderen. Of niet.
Praat liever mét je collega dan óver je collega. Doe zelf niet mee aan geroddel ook al lijkt het onschuldig.

Hang niet de moraalridder uit.
Tot op zekere hoogte hoort praten over anderen erbij. Zonder mee te roddelen kun je wel luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Een schijnbaar achteloze, relativerende opmerking heeft meer effect dan je collega aanspreken op ‘wangedrag’. Zo blijf je in contact en op de hoogte van wat er speelt en dat is nodig op het moment dat het je wel te ver gaat.

Kies dat moment zorgvuldig.
En weet wat de feiten zijn, wat je erover wilt zeggen en hoe je het graag anders wilt.

Als leidinggevende
Geef aan wat geaccepteerd is en wat niet.
Als je leiding geeft heb je aan te kaarten wat wel en niet kan. Op gedrag dat niet door de beugel kan, volgen consequenties. Aan jou de taak om helder te maken wanneer grenzen bereikt zijn.

Ga met de roddelaars in gesprek.
Ze zullen zich gehoord voelen. Wie weet ontpoppen ze zich tot meedenkers en ontdekken jullie nieuwe teamdoelstellingen.
Een begeleide teamsessie kan ook helpen. Bijvoorbeeld om tot gezamenlijke teamwaarden te komen zoals respect, recht op een plek in het team, balans tussen geven en nemen.

Als teamlid
Vind medestanders. Samen sta je sterker.
Stel grenzen, geef feedback en doe een verbetervoorstel.
Betrek eventueel je leidinggevende bij de situatie.

 

Belemmerende gedachten en oplossingen

Wordt er over jou of een collega geroddeld, dan kan je dat een onbehaaglijk gevoel geven. Hier volgen helpende gedachten

Belemmerend: Mijn reputatie gaat eraan, ik word nog ontslagen.

Helpend: Ik heb voor een groot deel zelf mijn personal branding in de hand. Mijn leidinggevenden kennen me langer dan vandaag.

Belemmerend: Hoe kunnen ze dit doen? Dit is niet ethisch.

Helpend: Ik kan anderen niet veranderen en geroddel niet uitbannen, wel kan ik mijn grenzen duidelijk maken. Wat kan ik hiervan leren?

Belemmerend: Wat zullen ze wel niet van me denken?

Helpend: Mijn werk is in orde. Ik sta open voor feedback. Niet iedereen hoeft me aardig te vinden.

Belemmerend: Ik kan er gewoon niet meer tegen.

Helpend: Ik heb de kracht om hier goed mee om te gaan.

Belemmerend: Zie je wel, ik ben door de mand gevallen.

Helpend: Natuurlijk zijn er dingen waar ik minder goed in ben. Maar over het algemeen is mijn functioneren goed genoeg en ik werk aan mijn ontwikkeling.

Dit artikel verscheen in uitgebreide vorm in Management Support Magazine maart 2013: ‘Duurzaam en plezierig samenwerken 2, ook jij kunt het! – Heleen ter Avest.

 

Reageer op dit artikel