checklist

Freelance secretaresse: denk aan je presentatie

Plannen en organiseren

Je bent freelancer, bijvoorbeeld een freelance officemanager of virtual assistant. Hoe kom je aan nieuwe opdrachten? Hoe bouw je een relatie op met opdrachtgevers voor vervolgopdrachten? En hoe werk je aan je persoonlijke presentatie?

Freelance secretaresse: denk aan je presentatie

Alleen met online middelen, of met een combinatie van online en offline? In dit artikel komen een aantal tips aan bod om je voor te bereiden op een goede presentatie.

Toon je kracht aan de opdrachtgever

Als freelance secretaresse of virtual assistant ben je van nature een persoon die perfect tot haar recht komt in een ondersteunende functie waarbij veel geregeld en gestructureerd moet worden en waar vooral het scheppen van orde en het handhaven ervan cruciaal is. Laat je talenten doorschijnen, al bij de eerste ontmoeting. Als je bewust gekozen hebt voor een leven als freelancer, als zelfstandige, weet je dat acquisitie van levensbelang is. De concurrentie is groot en je zult in het speelveld moeten opvallen om de kans op opdrachten te vergroten.

Hoe presenteer je jezelf online?

Uiteraard heb je een eigen website en ben je actief op websites waar vraag en aanbod op freelancegebied bij elkaar wordt gebracht. Als generalist in de sector is het essentieel dat jij vertrouwen wekt. Veel meer dan bij specialistisch werk, zijn het in jouw vakgebied de persoonlijke kenmerken die een rol spelen. Vraag actief naar feedback van je opdrachtgevers. Nodig ze uit om testimonials te schrijven op je website, waar ze met name ingaan op het werkproces, op de manier van samenwerken en communiceren. Kies ervoor om op je website een blog te schrijven, waar jij juist die karaktereigenschappen die voor jou onderscheidend zijn, extra belicht. Maak jezelf persoonlijk, in een zee van min of meer anonieme online concurrenten.

Hoe presenteer je jezelf offline?

Een belangrijk onderdeel van offline presentatie is je (elevator) pitch. Stel jezelf binnen 5 minuten voor als freelancer en jouw kwaliteiten. Maar hoe ziet een goede en creatieve pitch er precies uit?

1. Begin je pitch met een pakkende uitspraak of zin. Dit kan bijvoorbeeld een feit zijn als: Wist u dat bijna 88% van de Nederlanders een review leest voordat ze een product kopen?
Zorg er wel voor dat de zin aansluit op het verhaal wat je wilt vertellen.

2. Zorg ervoor dat jouw specifieke kracht goed naar voren komt tijdens de pitch. Wat onderscheidt jou van anderen? Ben jij iemand die op ICT-gebied specifieke skills heeft? Of ben jij iemand die structuur kan aanbrengen in bedrijfsprocessen? Leg deze skills aan de hand van een kort voorbeeld uit de praktijk uit.

3. Pas je pitch aan voor elke gesprekspartner. Je hoeft natuurlijk niet elke keer het wiel uit te vinden, maar zorg ervoor dat de connectie tussen jouw specifieke skills en het bedrijf van je gesprekspartner duidelijk wordt.

4. Zorg ervoor dat je aan het einde van je pitch een afspraak hebt, mits je niet direct al bent aangenomen natuurlijk.

Maak je presentatie persoonlijk

Na je pitch is het natuurlijk belangrijk dat je gesprekspartner je niet direct vergeet. Dit is vooral belangrijk als de opdracht nog niet binnen is en er nog geen afspraak is gemaakt. Hier is het tweede deel van je offline presentatie belangrijk. Denk daarbij aan je persoonlijke presentatie, gewoon via een presentatiemiddel als visitekaartjes. Visitekaartjes maken je tastbaar, dagen na je gesprek.

Bonustip

Om een goede relatie te behouden met opdrachtgevers ná de opdracht: wat dacht je ervan om een presentje te sturen, een koffiemok met opdruk bijvoorbeeld. Wie weet vergroot je de kans op een vervolgopdracht hiermee aanzienlijk.

Reageer op dit artikel