nieuws

Meer grip op je werk met slimme nieuwe werkgewoontes

Plannen en organiseren

Slimme, nieuwe werkgewoontes: hoe zorg je dat in je werk je goede gewoontes krijgt en aanhoudt?

Meer grip op je werk met slimme nieuwe werkgewoontes

Mensen zijn gewoontedieren. Punt. Dat kunnen goede gewoontes zijn (elke ochtend buikspieroefeningen doen na het douchen) of minder goede gewoontes (onder het koken een zak borrelnootjes leeg snaaien). Hoe zorg je dat in je werk je goede gewoontes krijgt en aanhoudt? Karen Visser legt de macht van goede werkgewoontes uit.

Begin met bepalen wat voor jou een goede gewoonte is

Iedereen heeft in zijn werk overzicht nodig: weten wat er op je bord ligt en wat daarvan prioriteit heeft. Wat helpt jou nu écht in je werk? Dat kan een of meer van de volgende gewoontes zijn:

  • Elke dag goed afsluiten, door klaar te leggen wat je de volgende dag nodig hebt en een lijstje te maken van de belangrijkste acties.
  • Als je mail doet (liefst niet vaker dan 2-3 keer per dag, langere tijd achter elkaar) meteen besluiten wat ermee moet gebeuren: delete, doorsturen, archiveren, naar je map ‘actie’ of naar je map ‘lezen’.
  • Zorgen dat je goed voorbereid naar een overleg gaat: tijd reserveren om notulen en stukken te lezen.
  • Alle acties uit je hoofd halen en opschrijven, zodat je ze kunt gaan inplannen.
  • Niet meer automatisch ‘ja’ zeggen tegen alle verzoeken, maar om bedenktijd vragen zodat je een betere inschatting kunt maken.

Begin en een gewoonte slijt in

Ja, zo makkelijk kan het zijn: begin. Elke nieuwe gewoonte moet inslijten en dat gebeurt pas als je iets vaker doet.

Gewoontes in je systeem krijgen is als een papiertje steeds op dezelfde plek vouwen: in het begin gaat het stroever, maar na een tijdje komt de vouw er steeds beter in en vouw je het makkelijker én sneller op dezelfde plek.

Hoe zorg je dat die nieuwe werkgewoontes ook blijvertjes zijn?

1. Als het gaat om samenwerken, kun je er voor kiezen om afspraken te maken. Corrigeer elkaar als je ziet dat een ander zich er niet aan houdt.

2. Begin met kleine veranderingen. Dat zijn mini-experimenten, waarmee je kunt testen of deze nieuwe werkgewoonte bij je past, of hij je bevalt en wat eventueel in de weg staat.

3. Denk na over wat te doen als het misgaat. Als ik zie dat ik mijn to-d0-lijst van vandaag weer niet af krijg, ga ik… (bijvoorbeeld: prioriteiten stellen, overleggen met mijn manager).

4. Kies juist het gedrag dat je moeilijk vindt, en oefen dat tot het automatisch gaat.

Wil je meer lezen over gewoontes? Dan kan ik je het boek van Charles Duhigg van harte aanraden, ‘Macht der gewoonte’. Heel interessant om te lezen over de mechanismes die achter gewoontes zitten.

Auteur: Karen Visser (New Broom) is werkplektrainer en professional organizer. Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen.

Zelf slimmer werken?

Karen heeft voor Management Support verschillende trainingen ontwikkelt waarbij je slimmer leert werken:

Reageer op dit artikel