vraag & antwoord

‘Ik probeer mijn werkzaamheden te plannen, maar na een halve ochtend loopt mijn planning vaak al in de soep. Wat doe ik daaraan?’ Hier volgen wat gouden regels van het plannen: Plan je kerntaken in, je routinetaken en tijd voor ad-hoczaken. Plan begin- en eindtijden. Bundel zo veel mogelijk gelijksoortige werkzaamheden, zoals telefoon, post, e-mail, […]

‘Ik probeer mijn werkzaamheden te plannen, maar na een halve ochtend loopt mijn planning vaak al in de soep. Wat doe ik daaraan?’

Hier volgen wat gouden regels van het plannen:

  • Plan je kerntaken in, je routinetaken en tijd voor ad-hoczaken.
  • Plan begin- en eindtijden.
  • Bundel zo veel mogelijk gelijksoortige werkzaamheden, zoals telefoon, post, e-mail, printen en lezen, je ‘bureauwerkzaamheden’ zeg maar.
  • Hoeveel tijd heb je nodig voor lezen van mail en andere routinewerk? Reserveer hier blokken tijd voor.
  • Lukt dit niet dagelijks? Plan dan wekelijkse blokken in.
  • Besteed er niet meer tijd aan dan je gepland had: morgen is er weer een dag.
  • Ken jezelf en wanneer je op je best bent. Plan je je routinewerk in in de ochtend of juist in de middag?
  • Spaar vragen op die je voor een bepaalde collega of relatie hebt, of plan een dagelijks/wekelijks overleg in.

Verdieping

Kwestie van plannen
De secretaresse als gatekeeper (boek)
Timemanagement (training)

Bron: Het Betere Werken, Denise Hulst

Reageer op dit artikel