blog

Heb je al geademd vandaag?

Persoonlijke ontwikkeling

Ken je dat? Dat je zo druk of gestrest bent dat het lijkt alsof je vergeet te ademen? Als je jezelf aanleert om af en toe een adempauze in te lassen, kan dat op alle fronten veel ruimte geven.

Heb je al geademd vandaag?

Ademen doen we de hele tijd, dag en nacht, zonder dat we daar over na hoeven te denken. De adem is een bron van energie, die prima en helemaal zelfstandig functioneert ook zonder dat we daar iets voor hoeven te doen.

Je zult ook situaties kennen waarin je zo druk of gestrest bent dat het lijkt alsof je vergeet te ademen. Als je jezelf aanleert om af en toe een adempauze in te lassen, kan dat op alle fronten veel ruimte geven. Even stilstaan en weer doorgaan.

Zo kan de adempauze je helpen

  1. Neem een moment om je bewust te worden van je voeten op de vloer, je lichaamshouding, en volg dan een paar ademhalingen. Je hoeft niets aan je adem te veranderen; niet langzamer, dieper, hoger of lager te ademen, laat de adem gewoon zijn eigen weg gaan. De adem is goed precies zoals hij nu is.
  2. Na een aantal keer bewust ademen sta je vervolgens stil bij de vraag: hoe zit of sta ik erbij op dit moment? Je checkt zo als het ware je innerlijke barometer. Misschien merk je op dat je adem op dit moment snel gaat, dat je kaken op elkaar geklemd zijn, of dat je je onrustig voelt. En hoewel we geneigd zijn alles wat ongemakkelijk is, direct op te lossen of te fixen, hoef je bij mindfulness alleen maar waar te nemen wat er is, zonder er iets aan te veranderen.Dat kan intern dan zo klinken: “Oh, mijn adem gaat erg snel”. “Ik merk opeens dat mijn kaken strak aanvoelen.” “Ik voel me nogal onrustig”. Het feit dat je even stilstaat bij deze ervaring, geeft ruimte in je hele systeem. Logisch: zodra je opmerkt hoe je erbij zit, kun je passende maatregelen nemen. Even wat dieper doorademen, je schouders draaien, een kopje thee halen, of wat het beste past op zo’n moment.
  3. Vervolgens maak je bewust de overgang naar het volgende moment. Kijk of je de ruimte van de adempauze mee kunt nemen in wat je daarna doet. Hoe vaker je dit soort kleiner adempauzes door de dag heen kunt doen, hoe beter het is. Je maakt weer even ‘contact met de basis’. Je hoeft er geen speciale houding voor aan te nemen, en het kan zo lang of kort duren als jij de tijd hebt.

Maak kennis met Lot en mindfulness tijdens de workshop Mindful werken op het Management Support Event op 15 november! Management Support Event

Mindful momenten voor je adem

Hieronder een aantal momenten waarop je eenvoudig zo’n adempauze kunt nemen, als je:

  • ’s ochtends binnenkomt op je werk, voor je opstart;
  • staat te wachten bij het kopieerapaaraat;
  • koffie of thee maakt;
  • in je auto stapt: een adempauze voordat je start;
  • je auto geparkeerd hebt, voordat je uitstapt;
  • op het toilet bent;
  • de ene taak afsluit en aan de andere begint.

Van daaruit kun je met meer rust en ruimte weer de hectiek van alledag instappen. Als je er eenmaal mee begint, ontdek je steeds meer mogelijkheden om een adempauze in te lassen. Het is slim en makkelijk om een timer op je telefoon of computer in te stellen, zodat je herinnert wordt aan de adempauze.

Misschien kun je je collega’s er ook bij betrekken, zodat je elkaar kunt helpen herinneren af en toe een adempauze te nemen. En wie weet ontdek je dat zij er allang mee bezig zijn!

Auteur

Lot Heijke is trainer en leidt een bureau voor opleiding, training en persoonlijke begeleiding op basis van mindfulness. Haar motto is: een helder hoofd en beide voeten in de klei, gevoed door de praktijk en graag ook met wat humor. Lees haar andere blog: Stop, Look and Listen baby!

Zelf aan de slag

Mindful werken is werken vanuit aandacht en innerlijke rust. Met mindful werken gaat het uitvoeren van lastige taken, het samenwerken en de communicatie soepeler. En je werk blijkt júist een ideale plek om mindfulness te (be)oefenen. Hoe je dat doet, kun je leren in de training Mindful werken. Of kom eerst naar de workshop Mindful werken tijdens het Management Support Event op 15 november.

Reageer op dit artikel