blog

Kun jij zuiver waarnemen?

Persoonlijke ontwikkeling

Soms staan onze nekharen snel overeind. En dat is regelmatig bij dezelfde personen. Je kunt er niet altijd de vinger op leggen wat het precies is. Het gaat er niet eens om of die persoon een vervelend type is, het zit meer in de benadering en communicatie.

Kun jij zuiver waarnemen?

Concreter nog: het heeft te maken met taalgebruik. De een maakt nu eenmaal meer gebruik van (onbewuste) oordelen dan de ander. En dat voelt als wijzen met het vingertje. Wellicht heb je zelf niet door dat jij dat ongemerkt ook doet…. Actie-reactie!

Zuiver waarnemen

Marshall Rosenberg (boek: Geweldloze communicatie) heeft daar een geweldig en simpel model voor ontwikkeld, waarmee hij zelfs jeugdbendes in de Verenigde Staten weer in dialoog kreeg in plaats van in geweld. De kern is dat zij weer leerden waar te nemen en vervolgens hun gevoelens leerden te uiten, zonder direct te oordelen.

Model geweldloze communicatie

Zuiver waarnemen wil zeggen dat je je zintuigen inzet en alleen benoemt wat je ziet, hoort, voelt, proeft zonder er direct een mening over te geven of een oordeel over uit te spreken. Dat komt goed van pas als je feedback wilt geven. Het helpt als je zo concreet mogelijk bent (SMART):

S = specifiek
M = meetbaar
A = acceptabel
R =realistisch
T =tijdgebonden

Waarneming of oordeel?

Als voorbeeld een uitspraak: is dit een waarneming, of een oordeel?

Guus loopt altijd de kantjes er van af!

Hoe voelt het als dit tegen jou gezegd wordt? Het is een dubbel oordeel. Want wat is eigenlijk ‘de kantjes ervan af lopen’? Hoe ziet dat er concreet uit? En hoezo altijd? Zeg liever tegen Guus: van de 5 werkdagen heb je 4 dagen je werk niet af gekregen, was je om 10 uur binnen en om 16 uur weg… Daardoor heb ik het gevoel dat je de kantjes ervan af loopt.

Vermijd deze woorden in je communicatie

Voor een minder oordelende communicatie en dus meer positieve psychologie in je werk, is het slim om de volgende woorden te vermijden:

zomaar, altijd, nooit, telkens, te, vaak, al (weer)

Zij wekken ergernis op, en ze zorgen ervoor dat die nekharen overeind gaan staan!

Zelf aan de slagJocelyn Rebbens

Hou jij een waarneming en oordeel goed uit elkaar? Ga ermee aan de slag en doe mee aan de training Positieve en praktische psychologie van Jocelyn Rebbens! Leuk, leerzaam en direct toe te passen op je werk.

Reageer op dit artikel