blog

De kracht van zacht; 8 tips voor als je je kwetsbaar voelt

Persoonlijke ontwikkeling

Ken je dat? Dat je soms verlangt naar iets anders dan je aan de buitenwereld laat zien? Omdat je bang bent dat je afgewezen wordt of om te voorkomen dat je je kwetsbaar gaat voelen naar anderen? Gerda Bos neemt je mee in haar prachtige blog over kwetsbaarheid.

De kracht van zacht; 8 tips voor als je je kwetsbaar voelt

Van de week voelde ik me verdrietig en geschrokken. Ik had mijn enkel verzwikt en was stoer door gelopen, nadat de dokter had gezegd dat het niet gebroken was. Ik hield me keurig aan de voorgeschreven rust, maar schonk er verder weinig aandacht aan. Totdat ik na het douchen in de spiegel zag hoe blauw de buitenzijde van mijn enkel was. Ineens voelde ik me heel kwetsbaar, heel verdrietig. Alsof ik de schrik, die ik natuurlijk al gevoeld had toen ik me ’s nachts verstapte op de trap, pas écht voelde. De tranen prikten achter mijn ogen. En ik realiseerde me ineens ook dat ik als ondernemer zomaar een aantal weken uit de running had kunnen zijn.

Troost

Ik merkte dat ik troost nodig had en kroop tegen mijn vriend aan op de bank, terwijl ik hem vertelde wat ik me bewust was geworden. Zijn stevige armen omsloten me en ik voelde me gekoesterd. Precies wat ik nodig had!

Eerlijk gezegd zou ik het een paar jaar geleden anders gedaan hebben. Ik zou tegen mezelf gezegd hebben dat ik niet moest zeuren. Dat ik mazzel had gehad dat het zo goed afgelopen was. Ik zou mijn kwetsbare gevoel niet serieus genomen hebben.

Ken je dat? Dat je soms verlangt naar iets anders dan je aan de buitenwereld laat zien? Omdat je bang bent dat je afgewezen wordt of om te voorkomen dat je je kwetsbaar gaat voelen naar anderen?

Wat is kwetsbaarheid?

Kwetsbaarheid gaat over jezelf laten zien, ook als het spannend is. Zichtbaar zijn, je mening geven, of anderen deze nou leuk vinden of niet, iemand vertellen dat je van hem houdt, iemand om hulp vragen, nee zeggen, omdat je anders zelf klem komt, iets over je gevoel vertellen of vertellen hoe moeilijk je iets vindt. Of onderzoeken bij jezelf waarom je iets moeilijk vindt of wat in jou maakt dat je je gekwetst voelt.

Door kwetsbaar te zijn, zetten we ons hart open voor onszelf en voor anderen. Dat is spannend, maar maakt ook dat we ons verbonden kunnen voelen met anderen. Als we kwetsbaarheid delen met mensen die daar respectvol mee omgaan, dan merken we dat anderen ook worstelen met dezelfde dingen als wij. Dat geeft rust, verbondenheid en veiligheid.

Het risico van kwetsbaarheid

Bij kwetsbaarheid lopen we de kans om afgewezen te worden of ons niet gehoord te voelen. Dat is pijnlijk en het kan ons een gevoel van schaamte bezorgen. Maar de prijs van niet kwetsbaar willen zijn is dat we ons afgesloten voelen of eenzaam. Dat we niet krijgen waar we naar verlangen. In mijn voorbeeld zou mijn vriend verstoord hebben kunnen reageren, omdat hij met iets anders bezig was. Dat had me een extra kwetsbaar gevoel gegeven, terwijl ik me toch al kwetsbaar voelde.

Het lef om mezelf te horen

Op het moment dat ik mijn blauwe enkel zag, realiseerde ik me dat ik het bijbehorende verdrietige gevoel allang ken. Als kind verbleef ik door-de-week in een schippersinternaat waar ik samen met 27 andere meisjes van mijn leeftijd een slaapzaal deelde. Aandacht was schaars. Als ik me daar pijn had gedaan, werd ik niet getroost. Dus stoer zijn en doorgaan heb ik goed ontwikkeld. Inmiddels ben ik volwassen en heb ik lieve mensen om me heen. Ik kan nu andere keuzes maken. Door mezelf te erkennen wat ik nodig heb, kan ik nu op een andere manier voor mezelf zorgen. Zelfs als dat spannend is. Ik kan vragen om hulp of troost. En mezelf troosten als ik deze niet krijg.

Wat te doen in situaties waarin je je kwetsbaar voelt?

  1. Wees je bewust van wat je voelt. Voel je je machteloos? Verdrietig? Boos? Bang? Klein? Hulpeloos?
  2. Neem verantwoordelijkheid voor jouw gevoel en jouw pijn. De situatie of de ander is misschien aanleiding van jouw pijn, maar kan jouw pijn niet wegnemen. Stel jezelf gerust. Zoek steun bij collega’s of vrienden die je kunnen helpen om weer rustig te worden.
  3. Wat is jouw verlangen? Hoe kun jij het beste voor jezelf zorgen in deze situatie? Kun je je kwetsbaarheid veilig laten zien of is het beter om je wat zakelijker op te stellen? Wat is een redelijk antwoord op de situatie?
  4. Maak een keuze hoe je wilt omgaan met de situatie. En zorg daarbij goed voor jezelf.
  5. Vertel de ander dat je je kwetsbaar voelt in deze situatie. Geef aan hoe je je voelt. En als de ander zijn kwetsbaarheid met jou deelt en je niet kunt bieden wat de ander vraagt, deel dan ook eerlijk jouw kwetsbaarheid.
  6. Kun je de goede intentie zien achter het gedrag van de ander? Soms reageert iemand anders dan je hoopt. Hoe vervelend je het gedrag misschien ook vindt. Zie je dat de ander zich misschien verstopt achter een masker, omdat hij niet echt kwetsbaar durft te zijn of gewoon omdat zijn aandacht er niet echt bij is? Blijkbaar heeft de ander dat nu nodig. Het zegt niets over jou!
  7. Bescherm jezelf als de ander niet respectvol met je kwetsbaarheid omgaat. Beëindig eventueel het gesprek.
  8. Realiseer je dat je goed genoeg bent als mens. Wat een ander ook van je vindt.

Auteur

Gerda Bos is trainer en coach en geeft onder meer de training De kracht van kwetsbaarheid.

Reageer op dit artikel