checklist

Tips voor de solist, de creatieveling, de helper, de optimist en de perfectionist

Persoonlijke ontwikkeling

Iedereen werkt op zijn of haar eigen wijze. Anders gezegd: iedereen heeft een (voorkeurs)manier van werken. In totaal zijn er vijf werkmanieren te onderscheiden:

  1. de solist
  2. de creatieveling
  3. de helper
  4. de optimist
  5. de perfectionist

Waarin herken jij je het meest?

Vaak antwoorden secretaresses dat ze van alles wat in hun manier van werken hebben. Dat geldt op zich voor iedereen, maar in het algemeen zijn er twee of drie sterker dan de andere.

Helpers en perfectionisten komen bijvoorbeeld duidelijk meer voor bij secretaresses dan in andere beroepsgroepen.

Elke manier van werken heeft sterke(re) en zwakke(re) kanten. Belangrijkste is dat je voorkomt dat je doorslaat in solisme, creativiteit, helpen, optimisme en perfectionisme.

Als secretaresse sta je misschien te veel klaar voor anderen en ben je optimistisch over wat je allemaal kunt doen in de beschikbare tijd.

Als je je daarvan bewust bent, kun je leren beter in balans te komen door ander gedrag op te roepen als je in je valkuil dreigt te vallen. Als je je eigen gebruiksaanwijzing beter kent en er beter mee omgaat, ben je vaak ook beter in staat om anderen erop te attenderen wat hun gedrag met jou doet.

Tips voor de solist

  • Vraag vaker om feedback en input van anderen.
  • Informeer anderen vaker en eerder over wat je aan het doen bent en de voortgang.
  • Plan realistisch eigen klussen in je agenda.
  • Probeer de tijd dat je met een klus bezig bent te beperken tot maximaal een uur.

Tips voor de creatieveling

  • Zorg voor een (meer) opgeruimde werkplek.
  • Rond eerst dingen af voordat je met iets nieuws begint.
  • Begin de dag met een klus die je niet leuk vindt, bijvoorbeeld archiveren.
  • Schrijf ideeën eerst op in een bestand en nog niet op je actielijst. Dit voorkomt dat je er meteen mee aan de slag gaat.

Tips voor de helper

  • Zet niet altijd de ander op de eerste plaats.
  • Vraag ook eens de ander om hulp.
  • Zeg minimaal een keer per dag beargumenteerd ‘nee’ tegen een verzoek.
  • Denk eerst: moet ik dit nu doen? voordat je iets doet voor een ander.
  • Vraag wanneer het af moet zijn en bepaal vaker dat het niet meteen hoeft.

Tips voor de optimist

  • Houd een realistischer tijd aan voor een klus: bijvoorbeeld anderhalf tot twee keer de tijd die je normaal voor eenzelfde taak neemt.
  • Beloof alleen iets als je het zeker kunt nakomen.
  • Zeg minder vaak dat je het wel even doet; je weet dat dat niet reëel is.
  • Vraag om een time-out en kom later die dag terug op een verzoek.

Tips voor de perfectionist

  • Sla de laatste twee controles eens over en merk dat het dan ook goed is.
  • Vraag jezelf regelmatig af wat de meerwaarde is van je inspanningen om het perfect te doen en doe ook eens iets wat meer ‘quick & dirty’. Sommige werkzaamheden van een secretaresse vereisen of verdienen perfectionisme. Maar andere echt niet of niet echt, dus niet! Goed is goed genoeg.
  • Bepaal op voorhand hoe lang je over een klus maximaal gaat doen en houd je hieraan.
  • Vraag wat anderen vinden van je werk en schroef je hoge kwaliteitsnormen bij aan de hand van de feedback.

De 16 drijfveren van een mens
Ontdek je kernkwaliteiten
De secretaresse als manager
Boek: Meer Power met timemanagement 3.0
Training: Powersecretaresse2

Reageer op dit artikel