checklist

10 tips voor perfecte ondersteuning

Persoonlijke ontwikkeling

1. Bespreek met je manager waar de grenzen liggen.

Benoem het onderling: wat vind je prettig? Wat vind je nodig en wat vind je minder nuttig? Met concrete voorbeelden kun je peilen waar de grenzen liggen van jouw taken. Met gedachten lezen kom je niet ver!

2. Ga niet alleen voor de lolletjes.
Wat jij leuk vindt aan je functie, hoeft niet te zijn waar je je manager het meeste mee ontlast. Je manager heeft leuke taken, maar ook minder plezierige. Taken overnemen betekent niet altijd dat je de krenten uit de pap krijgt, helaas.

3. Koppel terug wat je hebt gedaan.
Als jij duidelijk laat zien welke besluiten je hebt genomen en welke richting je koos, weet je veel sneller of je nog op de koers van je manager zit of dat je moet bijsturen.

4. Blijf jezelf ontwikkelen.
Als je veel personeelstaken overneemt van je manager, is het belangrijk dat je mondelinge communicatie up to date is. Zorg dat je hierin wordt bijgeschoold om te zorgen dat je die rol goed kunt vervullen.

5. Ken je eigen sterke en zwakke punten.
Als je manager wil dat jij een taak overneemt waarvan je nu al weet ‘dat ligt me totaal niet’, maak dat dan bespreekbaar bij hem of haar. Beter dat je dit onderkent, dan dat je er een potje van maakt of zelf doodongelukkig iets moet doen.

6. Haal feedback bij je collega’s.
Zorg dat je een aantal vertrouwde collega’s hebt, liefst in een vergelijkbare functie, waarmee je van gedachten kunt wisselen. Hoe vinden ze dat jij het doet? Hoe pakken zij hun taken aan?

7. Weet waar je mandaat voor hebt.
Al weet je precies wat je manager hiervan zou vinden, dan nog kan het zijn dat het niet passend of gewenst is dat jij hierop actie onderneemt. Weet tot hoever jij mag gaan en wanneer hij of zij toch echt zelf ‘op het podium’ moet verschijnen.

8. Maak onderscheid tussen actie nemen en feedback geven.
Het kan heel goed dat jij ideeën hebt over het verbeteren van een proces of het veranderen van een bepaalde aanpak, maar het is niet altijd jouw plaats om die mening te geven. Geef die feedback terug aan je manager en bespreek of en hoe jij hierin een rol kunt spelen.

9. Ga niet in andermans straatje zitten.
Als jij dol bent op reizen regelen, maar jullie organisatie heeft daar een aparte afdeling of apart contract voor met een reisbureau, dan ben je niet effectief bezig.

10. Laat merken dat je graag van hem of haar leert.
Bespreek complexe situaties en vraag hoe je manager dat zou hebben aangepakt. Niet alleen is zelfreflectie goed voor je persoonlijke ontwikkeling, maar het vergroot ook het vertrouwen in je rol.

Onderhandelen over je prioriteiten
Efficiënt agendabeheer: 8 tips
Manage je manager
10 tips om je grenzen te bewaken
Workshopdagen 2014

Reageer op dit artikel