checklist

Twaalf tips om rust te brengen in wat je doet

Persoonlijke ontwikkeling

1. Probeer telkens één ding tegelijk te doen.

Denk aan een arts met een volle wachtkamer. Hij geeft op het moment dat een patiënt bij hem binnen zit, de patiënt de volle aandacht. De patiënt zal zich gehoord weten en het gevoel krijgen dat er goed naar hem wordt omgekeken. Zo werkt hij patiënt voor patiënt af. Ze komen echt allemaal aan de beurt, maar hij heeft een voor een met ze te maken. Dat geeft overzicht, concentratie en daarmee rust. Én voldoening. De kunst is om je niet gek te (laten) maken; hierop ga je dieper in tijdens Powerassistant in control.

2. Maak deeltaken.
Is een taak gecompliceerd, probeer er dan deeltaken van te maken. Dit vergroot je overzicht, je kunt telkens wegstrepen als er een stukje klaar is. Naast overzicht geeft dat je voldoening en je voorkomt dat je aan het einde van de dag denkt: wat heb ik nou eigenlijk in vredesnaam gedaan vandaag?

3. Maak af wat je doet.
Aan voormalig minister-president Den Uyl werd ooit gevraagd: ‘Waar haalt u toch al die energie vandaan?’ En hij antwoordde: ‘Ik krijg energie van de dingen die ik afmaak.’

4. Complimenteer jezelf na een gedane taak.
Heb je iets afgemaakt, neem dan even de tijd om tegen jezelf te zeggen: Zo, dat is klaar. Dat heb ik goed gedaan. Het is een manier om even te vertragen en dat geeft rust.

5. Concentreer je op je taak in plaats van op de deadline.
Heb je werk met een deadline, dan kan dat voor aardig wat stress zorgen. De stress helpt je echter niet. Wat helpt is om de deadline los te laten en om je te concentreren op wat je doet. Vaak komt het dan wel goed.

6. Doe een werkoverleg eens tijdens een wandeling.
Probeer als het mogelijk is het wekelijkse werkoverleg eens wandelend in de buitenlucht te doen. Je wordt dan niet gestoord en je brein krijgt meteen frisse lucht.

7. Glimlach.
Weet je dat bij een glimlach zeker honderdveertig spieren van je gezicht ontspannen? Probeer het maar eens en… probeer te ervaren wat glimlachen verder met je doet. Een glimlach is een teken van rust en bréngt rust. Bij Zen, en ook bij andere tradities, wordt glimlachen gezien als een oefening. Je wacht daarbij niet af tot het vanzelf zover is, je kiest er af en toe voor om te glimlachten omdat je het wilt.

8. Weet dat je ALTIJD kunt schakelen in tempo.
Het is van het grootste belang te weten dat je ALTIJD kunt schakelen in de tijd door je ritme te vertragen of te versnellen.

9. Focus.
Als je loopt, op de trap of naar het fotokopieerapparaat, tel dan je stappen met aandacht. Zo geef je je geest even rust en creëer je een moment van aandacht en ervaar je het contact van je voeten met de grond.

10. Stuur je stress bij.
Stress geeft altijd een fysieke reactie. Daarom is oplettendheid (en de vaardigheid) om lichamelijke signalen van stress te registreren een belangrijk hulpmiddel om bij stress op tijd bij te kunnen sturen. Dit is vrij eenvoudig te leren en het kan een enorme gezondheidswinst opleveren.

11. Trek je zo nodig even terug.
Als het echt te veel wordt, trek je dan even terug. Misschien staat er wel een kamer leeg en anders is het toilet een plek waar je niet gestoord wordt. Richt je aandacht even op je adem.

12. Zoek ervaringen van schoonheid op.
Schoonheid voedt je. Schoonheid draagt bij aan een gevoel van zingeving. Ergens bij een universiteit in Nederland sluipt een secretaresse rond met mooie spreuken op strookjes papier die ze overal ophangt. Ze durft nog niet zo goed. Maar de mensen die ze lezen, staan even stil. Zo biedt ze een kort moment van vertragen, van rust en van inspiratie. En dat is precies haar bedoeling!

Lees ook
Negen tips om meer rust te creëren

Manage je werkplek
Je concentratieplafond

Verdieping
Powerassistant in control [training]

Reageer op dit artikel