checklist

Persoonlijk leiderschap: 9 tips

Persoonlijke ontwikkeling

Als sparringpartner wil je graag je visie helder verwoorden. Persoonlijk leiderschap helpt daarbij.

Persoonlijk leiderschap: 9 tips

In de nieuwe training Persoonlijk leiderschap gaat trainer Roos Woltering hier op in. Haal het beste uit jezelf (en anderen) met deze 9 tips.

1. Ontwikkel je innerlijke kracht

Wie ben je? Wat wil je bereiken? Wat wil je toevoegen? De weg naar Persoonlijk Leiderschap begint bij jezelf. Je laat leiderschap zien wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor het veranderen van je omgeving vanuit de overtuiging dat het anders kan of moet. Je werkt van binnen naar buiten. Je invloed krijg je doordat je authentiek bent en betrokken, niet vanuit gezag.

2. Vertrouw op jezelf

Zorg dat je weet wat je wil en dat je weet waarvoor je het doet. Een duidelijke koers zorgt voor (zelf)vertrouwen. Zelfvertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor geluk. Zorg daarom goed voor jezelf.

3. Sta open voor verandering

Durf uit je comfortzone te komen. Afwijken van gebaande paden is niet altijd makkelijk en het vraagt moed, maar kan nodig zijn om je doelen te realiseren. Je kunt je verward en onzeker voelen, maar je groeit er wel van.

4. Maak bewust keuzes

En dat doe je gemakkelijker met een visie, een moreel kompas. Dit maakt je proactief. Je weet wat je wil, wat juist is, en wat bijdraagt aan je doel. Je bent dan niet langer een speelbal van je omgeving, maar staat zelf aan het roer.

5. Blijf positief

Richt je aandacht op positieve dingen. Op het goede, niet op het slechte. Op wat je hebt, niet op wat er ontbreekt.

6. Focus op wat belangrijk is

Begin met het einde voor ogen en zorg dat je een duidelijke focus hebt op je einddoel. Focus is de stip op de horizon, wat vind je belangrijk, waar wil je naar toe, wat wil je bereiken en hoe ziet dat er dan uit. Zorg voor een positieve focus. Dat zorgt namelijk voor meer energie.

7. Schenk de ander je volledige aandacht

Wanneer je in gesprek bent richt dan je aandacht en energie volledig op de ander. Volledig betekent niet dat je ook nog met iets anders bezig kunt zijn. Zorg dat je oogcontact maakt, want alleen op die manier maak je echt contact. Laat de ander uitpraten en stel vragen.

8. Neem je verantwoordelijkheid

Jij bent in control over je eigen leven. Dus als het eens tegen zit dan ligt dat niet altijd aan de ander. Die ander gaat het waarschijnlijk niet voor je oplossen. Klagen helpt niet en geeft veel negatieve energie, zelfmedelijden helpt je niet verder. Door weg te kijken wordt er niets opgelost en met destructief gedrag (te veel eten, drinken, gamen, roken, etc) gaat het ook niet weg. Verleg nooit de verantwoordelijkheid over jouw geluk, jij bent namelijk de enige die hier verantwoordelijk voor is.

9. Geef jezelf tijd voor stilte en reflectie

Stilte verbindt, het verbind je met je diepste zijn en leidt tot diepe rust en ontspanning. En stilte biedt een prima mogelijkheid om te reflecteren. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle mensen een goed vermogen tot (zelf)reflectie hebben. Wat doe ik, en hoe doe ik het, is mijn koers nog de juiste, het zijn allemaal vragen die aan bod kunnen komen tijdens reflectie op je eigen handelen. Het zorgt er voor dat belangrijke vraagstukken naar boven komen.

Bron: dit zijn bewerkte en ingekorte tips van Managementsite.

Reageer op dit artikel