checklist

Tackel je uitstelgedrag

Persoonlijke ontwikkeling

Koffie halen, e-mails lezen, je bureau opruimen: alles lijkt opeens interessanter dan die ene klus op je to-do lijst. Heb jij ook zo’n last van uitstelgedrag? Met deze tips maak je daar een einde aan.

Tackel je uitstelgedrag

Uitstelgedrag

Er staat al een aantal dagen een lastige klus (zónder directe deadline) op je to-do lijstje. Vandaag heb je speciaal ruimte in je agenda gemaakt om er eindelijk aan te gaan werken. Maar eerst ga je een kop koffie halen, want zonder koffie kan je niet goed opstarten. Eenmaal terug op je werkplek zie je dat je bureau wel erg rommelig is en dat er allerlei afbeeldingen op het scherm van je bureaublad staan die daar niet horen. Eerst maar opruimen dan, want al die troep leidt af. Dan komen er een paar dringende e-mails van collega’s binnen die je moet afhandelen. Je kijkt op de klok. Hé, is het echt al 4 uur? Tsja, nu is het niet meer de moeite om nog te beginnen. Komt morgen wel.

Tussentijdse deadlines

Herkenbaar? Voor mij wel. En ik ben vast niet de enige: iedereen heeft wel eens last van uitstelgedrag. Je houdt je opeens graag bezig met allerlei onbelangrijke zaken, ‘want die moeten ook echt gebeuren’. Maar hoe maak je nu een eind aan die vicieuze cirkel van uitstelgedrag? Stap 1: deel de klus op in kleine stappen, zodat je het onoverzichtelijke project overzichtelijk maakt voor jezelf. Op je to-do lijst staat dan bijvoorbeeld niet meer ‘artikel schrijven voor de website’ (veel te breed), maar ‘informatie verzamelen voor artikel’, ‘collega I. vragen om input’, ‘opzet artikel maken’, ‘eerste helft schrijven’, enzovoort. Deze werkzaamheden verdeel je over verschillende dagen. Stel vervolgens tussentijdse deadlines in, waarop bepaalde fasen van de klus af moeten zijn. Als je jezelf en je eigen uitstelgedrag nog steeds niet vertrouwt, kan het helpen om tegen een collega te zeggen: dan en dan heb je de eerste opzet van het artikel binnen. Dan moet je wel. Tenzij je op deadline-dag tegen je collega’s zegt ‘Ik heb het zo druk gehad afgelopen week, je krijgt het morgen echt van me’, maar dat is een ander verhaal (en ook helemaal niet uit de praktijk gegrepen hoor, echt niet).

Pomodoro

Goed, je hebt de klus opgedeeld in tussenstappen en deadlines, nu is het tijd om daadwerkelijk te beginnen. Als je het nog steeds lastig vindt om te beginnen, is er nog een ander trucje om de taak behapbaar te maken: de Pomodoro-techniek. Ik vind dit zelf één van de meest effectieve en simpele manieren om nú aan het werk te gaan. De Pomodoro-techniek is een methode voor tijdmanagement die aan het eind van de jaren tachtig is ontwikkeld door de Italiaan Francesco Cirillo. Bij de techniek wordt een kookwekker gebruikt waarmee steeds periodes van 25 minuten (een ‘pomodoro’) geconcentreerd werken aan een taak worden afgebakend. Cirillo gebruikte naar eigen zeggen een kookwekker in de vorm van een tomaat om de 25 minuten te meten. ‘Pomodoro’ is het Italiaanse woord voor tomaat, vandaar de naam dus. De techniek bestaat uit vijf stappen:

  1. Besluit welke taak je gaat doen
  2. Stel de kookwekker in op 25 minuten
  3. Werk onafgebroken aan je gekozen taak tot de wekker gaat
  4. Neem een pauze van drie minuten
  5. Ga weer aan de slag voor 25 minuten
  6. Elke vierde ‘pomodoros’ neem je een langere pauze van tussen de 15 en 30 minuten

Nu kan ik me voorstellen dat je collega’s niet zitten te wachten op het irritante geluid van een kookwekker elke 25 minuten. Gelukkig zijn er veel handige (en gratis) oplossingen in de vorm van apps die voor je aftellen. Ik gebruik zelf de app ‘ClearFocus’, maar als je ‘Pomodoro’ intypt in de Play Store of de App Store, verschijnt er een hele rij met apps die je kunt gebruiken.

Reageer op dit artikel