checklist

Tips voor een beter humeur

Persoonlijke ontwikkeling

Je humeur kan nogal wisselen. Zonder aantoonbare reden kun je je de ene ochtend bij het opstaan kiplekker voelen, en de andere ochtend voel je je sip. Dit beïnvloedt weer je gedachten, en die beïnvloeden je gedrag.

Tips voor een beter humeur

En dat zie je terug in hoe je praat, beweegt en de dag doorkomt. Ben je negatief gestemd dan blijven de gedachten ook in kringetjes ronddraaien en kom je in een neerwaartse spiraal terecht. “Hartstikke zonde!” zegt Wout Plevier.

De redactie interviewde Wout Plevier en Mayta Braun over hun boek Slim! Slim staat voor Sympathiek, Luisterend, Inlevend en Mpowerend zijn naar jezelf en anderen. Het boek biedt geen methode maar een praktisch stappenplan waarmee je leert je eigen routine te ontwerpen en met meer plezier te werken én ontspannen.

Tips voor een beter humeur

– Glimlachen helpt, ook als je niet vrolijk bent. Je hersenen pikken dat signaal van vrolijk glimlachen op, en je humeur verbetert daardoor.

– Voel je je sip? In deze maatschappij gooit iedereen er liever een schepje bovenop, maar vertraag je tempo eens. Kijk even naar jezelf: wat gebeurt er nu eigenlijk? Ik baal ergens van, ik zit in een negatieve spiraal, ik voel me even niet lekker. Wat kan ik doen? Wat kan ik anders doen? Hoe doorbreek ik mijn status? En dan iets doen. Ga maar eens een keer eerder naar huis. De wereld zal niet vergaan.

– De meeste mensen zijn gewoontedieren: we gaan naar dezelfde supermarkt, lopen dezelfde route, kiezen dezelfde producten. Het kan een leuk begin zijn om eens iets anders te doen: bij de groenteboer nieuwe groenten in te slaan en eens wat uit te proberen, te experimenteren. Neem eens een andere weg naar huis. Kies een andere muziekzender. Zo leer je dat je kleine stappen kunt zetten en nieuwe ervaringen kunt opdoen: zo kan het ook.

– Vier elk succes, hoe klein ook. Wees je bewust van dingen die goed gaan, en geef jezelf wat vaker een schouderklopje. Je mag trotser zijn op jezelf.

Boek Slim!

De auteurs zijn overtuigd dat het gezond is om regelmatig naar je leven te kijken en het actief opnieuw vorm te geven. Wees sympathiek naar jezelf en anderen en doe dingen die je plezier en levensvreugde geven. Probeer op je talent te varen en zorg zelf voor momenten van bezieling. Wees nieuwsgierig naar je emoties en de boodschap die ze je laten weten en wees empathisch. Veroordeel jezelf of anderen niet. Mpower jezelf en anderen juist door positief te zijn en maak een stimulerende omgeving om in te werken en te leven.

Zie voor meer informatie: www.slim.training

Reageer op dit artikel