checklist

10 tips om meer te bewegen

Persoonlijke ontwikkeling

Bewegen is gezond en heeft alleen maar voordelen. Elke dag minstens 30 minuten bewegen, maakt van jou een gezond mens, fysiek en mentaal. Ben je overtuigd en wil je aan de slag?

10 tips om meer te bewegen

Bewegen is belangrijk, dus kom van je stoel! In deze tijd van digitalisering en automatisering zitten we veel te veel. Met deze eenvoudige tips wordt meer bewegen een goede gewoonte.

Maak van bewegen een prioriteit

Want het heeft enkel positieve effecten: je voelt je beter in je vel, bent frisser van geest en productiever, je houdt je gewicht onder controle, je slaapt beter, je hebt meer energie en kunt stress en spanningen beter hanteren.

Geen excuses

‘Ik heb er geen tijd voor’, ‘Ik ben te moe’, ‘Het is te koud buiten’. Stop met het verzinnen van excuses, want daarmee krijg je jezelf nooit uit je luie stoel. Maak tijd! De enige manier om je goede voornemens te realiseren is er tijd voor te maken. Dus, neem nu meteen je agenda en maak tijd om te sporten en te bewegen.

Kies iets wat je graag doet

Maak sporten en bewegen leuk door activiteiten te kiezen waar je blij van wordt. Dat motiveert om eraan te beginnen en zo wordt bewegen nooit een ‘karwei’ en zul je het blijven volhouden.

Dinsdag sportdag

Maandag wasdag, donderdag date-dag, dinsdag sportdag… Kies een vaste dag in de week om te sporten, houd dat moment systematisch vrij in je agenda en regel voor die dag meteen ook kinderoppas. Met een vaste sportdag krijg je je work-out makkelijk in je systeem en zul je sporten niet over het hoofd zien.

Plan het in

Je gaat niet uit jezelf naar een afspraak met een klant. Die plan je vooraf. Sporten en meer bewegen is ook een afspraak, maar dan één met jezelf en ook die verdient een plaats in je agenda. Een afspraak met jezelf is even belangrijk als met een klant.

Begin klein en bouw op

Elke avond één uur sporten, is wellicht te hoog gegrepen met je drukke agenda. Begin klein, want des te moeilijker je doel, des te groter de kans dat je het opgeeft. Zo maak je het haalbaar: start met een doel dat je makkelijk kunt halen. Door dat doel telkens weer te bereiken, bouw je wilskracht op en die geeft je een zetje bij het verder opbouwen van de tijd die je aan je gezonde hobby besteedt.

Knip het op in stukken

Lukt het je niet om elke dag één keer lang te bewegen, en is dat voor jou een excuus om je sportactiviteit te schrappen, knip het dan op in stukken. Dat heeft  nagenoeg hetzelfde effect als één lange work-out.

Zoek een sportbuddy

Betrek anderen bij je sportactiviteiten: ze kunnen je vanaf de zijlijn aanmoedigen en je vorderingen volgen, of met je mee sporten. De ondersteuning en aanwezigheid van anderen houdt je gemotiveerd en als anderen op je wachten, heb je geen excuus om niet naar de sportclub te gaan. Je slaat twee vliegen in één klap: je doet aan sport en je verbetert je sociale contacten. Ook dat draagt bij tot een goede gezondheid.

Quality time met je gezin

Samen met het gezin bewegen en sporten, komt iedereen ten goede: je maakt tijd voor elkaar, je doet vaker leuke dingen samen, iedereen staat minder onder spanning én je leert je kinderen een gezonde gewoonte waarmee ze ook later gezond door het leven gaan.

Over de auteur:
Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, professional organizer, mediator, spreker en een veelgevraagd expert in de media. Ze is onder meer auteur van het boek ‘Rust in je huis en je hoofd’, dat sinds 1 juni 2017 te koop is, en van ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’. Met haar bedrijf Barking Dogs zet ze drukbezette professionals, ondernemers en spitsuurvrouwen in de juiste versnelling voor effectiever, prettiger en succesvol leven en werken.

Reageer op dit artikel