checklist

LinkedIn: tips om bij te blijven

Persoonlijke ontwikkeling

Sommige mensen gebruiken LinkedIn alleen als zij op zoek zijn naar ander werk of naar opdrachtgevers. Dan mis je veel. Met LinkedIn heb je ook toegang tot veel kennis op je vakgebied. Je kunt lezen en zien waar anderen mee bezig zijn, nieuwe ontwikkelingen volgen, je kunt vragen stellen aan en discussiëren met vakgenoten.

LinkedIn: tips om bij te blijven
Miss Ty / Shutterstock.com

Wil je meer halen uit LinkedIn, dan kun je dit stappenplan volgen.

1. Gewoon volgen wat anderen doen

In je tijdlijn zie je de updates verschijnen van de mensen met wie je gelinkt bent. Door te kiezen voor ‘Sorteren op: Recent’ (direct boven je tijdlijn) zie je ze in chronologische volgorde. Hoe groter je netwerk hoe meer je op je tijdlijn te zien krijgt.

2. Gericht volgen wat mensen of organisaties posten op LinkedIn

Je kunt mensen en organisaties volgen. Op het moment dat je ‘Volgen’ hebt aangeklikt, komen hun updates in je tijdlijn te staan. Op die manier komen artikelen van trendsetters op je LinkedIn-deurmat terecht.

Wie de goede trendsetters zijn? Dat hangt natuurlijk af van wat jij interessant vindt. Een van de manieren om op het spoor te komen van interessante mensen en organisaties is om te kijken wie en wat anderen volgen. Als je kijkt op het profiel van collega’s in je netwerk, dan zie je onderaan het blok ‘Interesses’. Met ‘meer weergeven’ zie je alles wat iemand volgt.

Meer tips? Kom dan naar het Management Support Event voor de miniworkshop LinkedIn-pitstop. Maak alvast kennis met haar:

 

 

3. Groepen: uitwisselen van kennis en ervaring

Volgen van mensen en organisaties is eenrichtingsverkeer: iemand schrijft iets en jij leest het. In groepen is meer interactie en kun je ook zelf meepraten, vragen stellen of een discussie beginnen. De ideale plek dus om met vakgenoten kennis en ervaring uit te wisselen.
Om mee te kunnen doen moet je lid worden van een groep. Er is altijd een beheerder die jouw verzoek om lid te worden behandelt. De meeste groepen kennen geen voorwaarden om lid te worden: je krijgt na je verzoek om lid te worden vrij snel de bevestiging van deelname. De groepen waarbij je bent aangemeld, vind je onder ‘werk’ op de desktop-websiteversie en in een aparte app bij mobiele versies.

4. Welke groepen zijn interessant?

Dat hangt natuurlijk vooral af van jouw werk en interesses. De ‘Management Support Groep – voor secretaresse, managementassistent, officemanager’ ken je misschien al. Je kunt op zoek gaan naar groepen met vakgenoten (door te zoeken op functietitel of juist te zoeken op de functie die je ambieert). Maar je kunt ook zoeken op onderwerpen als locaties of mvo. Je vindt groepen door een zoekterm in de zoekbalk linksboven in te geven en eventueel een tweede zoekslag te maken door daarna te klikken op de tab Groepen. Wellicht ook interessante groepen:

  • Microsoft 365
  • LinkedIn tips
  • Secretaresse 2.0
  • Evenementen branche Nederland

LinkedIn doet zelf ook suggesties voor groepen in je groepsapp onder ‘ontdekken’. De beschrijving van de groep geeft een beeld van wat je er kunt vinden aan informatie en het aantal leden is een indicatie van de levendigheid en de kwaliteit van de inhoud. Een algemene groep met maar 10 leden biedt minder dan bijvoorbeeld de groep LinkedIn tips waar bijna 16.000 mensen lid van zijn. Uitproberen kan altijd: je kunt van 50 groepen lid zijn.

5. LinkedIn en andere social media managen

Social media volgen kan veel tijd kosten. Doe het slim en je wint er eerder tijd mee dan dat je tijd verliest.
Ga gericht op zoek naar informatie. Zet de (groeps)instellingen zo dat je alleen mail krijgt van zaken die voor jou op dat moment echt relevant zijn.
Op het moment dat je iets wilt weten, zoek je zelf de relevante groep of persoon op.

Zet een maximumtijd om ‘bij te blijven’ op LinkedIn, bijvoorbeeld twee keer een kwartier per week. In dat half uur scan je je tijdlijn en bekijk je wat er gebeurd is in je meest actieve groepen (LinkedIn zet dat al op een rijtje voor je in de groepen-app).

Reageer gericht: bedenk waarom je een bericht wilt liken, delen of van commentaar voorzien. Past het bij jou? Is het een aanvulling op jouw profiel op LinkedIn?
Gebruik je meer social media? Bekijk dan of een social media-managementprogramma zoals Hootsuite wat voor jou is. Je hebt dan in één oogopslag overzicht op alle tijdlijnen van je verschillende media en kunt je eigen updates managen.

6. Je netwerk vergroten

Kun je doen door:

Mensen uit te nodigen om te linken: maak de uitnodiging persoonlijk door aan te geven hoe je iemand kent en waarom je graag wilt linken. Je kunt ook ingaan op een uitnodiging van iemand anders. Dit doe je vooral als je iemand op een of andere zakelijke manier kent (en hij/zij jou ook kent). Vroeger gaf LinkedIn het advies alleen te linken met mensen die je ook zou aanbevelen. Tegenwoordig is het allemaal veel losser; je kunt naar eigen inzicht bepalen of je iemand wel of niet accepteert. Ben je eenmaal gelinkt, dan kun je elkaars connecties en updates zien. Ook kun je eventueel om een introductie vragen bij anderen in het netwerk van je connectie.

Mensen te volgen: dan krijg jij wel de updates van die persoon, maar zij niet die van jou.

Auteur: Marjolein Schepel | loopbaanadviseur

Ze geeft op het Management Support Event de miniworkshop LinkedIn-pitstop waarin je leert hoe je LinkedIn kunt inzetten voor je werk (gratis voor deelnemers, maar wees er snel bij: vol=vol). Marjolein kan je helpen met LinkedIn-gebruik, het optimaliseren van je profiel en andere (loopbaan)coachingvragen.

Marjolein Schepel

Reageer op dit artikel