nieuws

Multitasken maakt traag en humeurig – Smart Brains 5

Persoonlijke ontwikkeling

In deze vijfde aflevering van Smart Brains (ons wekelijks nieuwtje over je hersenen) kijken we naar multitasken, een woord dat zo vaak wordt gebruikt en zo’n positieve lading heeft dat iedereen die er moeite mee heeft zich een sul voelt. ‘Waarom lukt het mij nu niet om twee dingen tegelijk te doen?’ De vraag is echter of twee dingen tegelijk doen wel zo efficiënt is.

Multitasken maakt traag en humeurig – Smart Brains 5

Multitasken maakt traag en humeurig

Er is een eenvoudige manier om daar achter te komen. Probeer maar eens met je voet een rondje te draaien en tegelijkertijd met je hand in de lucht een 9 te schrijven. Lukt dat vloeiend? Waarschijnlijk niet.

Ons brein is namelijk niet in staat om twee taken tegelijkertijd uit te voeren en zal switchen tussen de ene en de andere taak. Iedere keer als je switcht gaat tijd verloren. En – minstens zo erg – energie. Multitasken maakt ons dus trager en we raken sneller door onze energievoorraad heen.

De hersenen van multitaskers kunnen onbelangrijke informatie niet negeren

Test: wanneer ben je het snelst?

Een andere manier om dat aan te tonen is de volgende test: schrijf zo snel mogelijk een willekeurig woord – bijvoorbeeld multitasken – op papier en schrijf vervolgens onder de m het cijfer 1, onder de u het cijfer 2 enzovoort. Klok de tijd die je haalt. Schrijf vervolgens eerst de m op en daarna de 1 eronder, dan de u en de 2 eronder. Klok ook deze tijd. Wanneer was je het snelst?

Focus op één taak maakt energiek en efficiënt

Deze testjes laten duidelijk zien dat ons brein niet goed is in parallelle informatieverwerking. Ze doen vooral aan seriële (achtereenvolgende) informatieverwerking.

Breinvriendelijker werken?

Breinvriendelijker werken?

Het is daarom veel beter om werkzaamheden serieel uit te voeren in plaats van parallel. Het is dan namelijk makkelijker om aandacht te blijven richten op de bron; je kunt je beter concentreren en de taak efficiënter (zonder tijdverlies) uitvoeren.

Maar minstens zo belangrijk, je voert de taak ook beter uit omdat je in staat bent beter te selecteren welke informatie er bij deze taak toe doet. De hersenen van frequente multitaskers zijn continu gericht op alle informatie uit de omgeving zonder de onbelangrijke informatie te kunnen negeren.

Focus op een taak maakt dat je veel makkelijker belangrijke informatie van onbelangrijke en totaal irrelevante informatie kunt scheiden.

Multitasken maakt gevoelig voor stress, geheugenverlies en slechte stemming

Er kleeft nog een belangrijk nadeel aan multitasken, en dat is dat het stresssysteem in de hersenen voortdurend onder druk wordt gezet. Er is continu een gevoel van ‘ik ben nog niet klaar’, ‘ik moet nog iets doen’, ‘dit is belangrijk, dit is urgent’. Talloze wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat die continue staat van paraatheid door prikkeling van het stresssysteem funest is. Niet alleen op de korte termijn – je hartslag en ademhaling gaan omhoog, de spanning in je spieren neemt toe en je mond wordt droger – maar zeker ook op de lange termijn.

Zo kunnen bij chronische stress de cellen in je hippocampus sterven. De hippocampus is onder andere belangrijk voor je geheugen maar hij speelt ook een rol in het emotienetwerk. Je ziet dus vaak bij mensen die aan chronische stress lijden dat hun geheugen slechter wordt en hun stemming minder.

Bij mensen die aan chronische stress lijden wordt het geheugen slechter

Advies: stop met multitasken

Het advies is dus: laat multitasken varen, hoe moeilijk dat ook is. Want zeg eens eerlijk, hoe vaak laat jij je op een dag afleiden door Facebook, WhatsApp, Twitter of LinkedIn? Gemiddeld pakken mensen 200 keer per dag hun telefoon om een bericht te checken; de meesten van ons doen dat ook tijdens hun werk.

Probeer eens een dag zonder social media te functioneren en ervaar wat dat met je aandacht doet. Zet alle signalen op je telefoon uit, zoek een stiltewerkplek op en concentreer je op je taak. Je zult zien dat je veel makkelijker in een flow komt en je klus aanzienlijk sneller klaart. En passant ga je aan het eind van de dag ook nog eens met een opgeruimd gevoel naar huis.

Meer weten?

Bekijk deze video’s:

Multitasken is totaal inefficiënt [Nieuwsuur]
Hoe ga je om met een overdaad aan prikkels [Doordenkers]

Auteur: Mirjam Hulsebos

Deze serie is gebaseerd op het boek IK2 van Margriet Sitskoorn. Ze vertelt je over de waarde van het boek in deze video.

Train je brein tijdens Power Brein

Maak als assistant slim gebruik van de ongekende mogelijkheden van je brein en doe mee met de training Power Brein voor de assistant!

Smart Brains-serie
De Smart Brains-serie bestaat uit 11 artikelen, waarin je leert jouw brein optimaal te benutten. Lees ook deel 4: 7 eigenschappen die leiden tot succes en neem een kijkje bij deel 6: Pijn en genot leiden je brein op het werk.

Reageer op dit artikel