nieuws

4 tips om je concentratie te bevorderen

Persoonlijke ontwikkeling

Heb jij ook zo vaak het gevoel dat je als een kip zonder kop met driehonderd dingen tegelijk bezig bent? En ben je wanhopig op zoek naar een beetje concentratie? Oud-trainer Annemieke den Dulk geeft je tips om je concentratie te bevorderen en meer mindful te werken.

4 tips om je concentratie te bevorderen

Aandacht-concentratie-inzicht-compassie; dat is de weg die je gaat bij de beoefening van mindfulness. Je kunt ermee beginnen door in het leven van alledag telkens opnieuw je aandacht in te zetten. Dat hoeft niet op plechtige meditatiemomenten, dat kan al tijdens het eten, als je loopt, bij de afwas of in het verkeer. Wanneer we auto rijden, hangt het leven van onze passagiers in onze auto van onze concentratie af. Zo ook de kwaliteit van je werk. Mindfulnesstraining heet niet voor niets ook wel aandachttraining.

Lot Heijke geeft tijdens de Management Support Workshopdagen de workshop Mindful werken zodat je kunt kennismaken én de verdiepende driedaagse training Mindful werken.

Herken je gewoontes

Wat ook helpt: oplettendheid. Dat is al een vorm van concentratie op zich. Word eens de opmerkzame waarnemer van je reacties op situaties. Merk je dan gewoontes in je manier van reageren op? Ja! Want dat is algemeen menselijk, niemand uitgezonderd. Het goede nieuws is dat: zodra je je gewoonte herkent, dat ze dan iets van haar macht verliest. Dat geeft een gevoel van vrijheid.

Richt je op één ding tegelijk

Uit concentratie wordt, door het vermogen om goed te kijken wat er speelt, vervolgens ook inzicht geboren. Dat maakt dat je weloverwogen kunt reageren en handelen. Daar gaat, innerlijk, rust van uit. Die rust helpt weer bij het je richten op een ding tegelijk. Dus, voor het nieuwe prioriteren: plaats eens een automatisch bericht onder je mail zoals: “Ik lees mijn mail op drie vaste tijdstippen per dag, namelijk ….”

Plan je rustmomenten

Gun jezelf regelmatig een adempauze, hoe kort ook; dan kun je even resetten, dan kom je tot rust en dan ben je beslist aandachtiger en dus productiever. En, plan je afzonderingsmomenten. Let wel: lange termijn gaat voor, korte termijn schreeuwt harder. Zo ook: urgent en belangrijk.

En vergeet niet om af en toe te glimlachen en merk het effect op.

Tip: Lot Heijke geeft tijdens de Management Support Workshopdagen de workshop Mindful werken. Ben je op zoek naar (nog) meer verdieping, dan is de training Mindful werken misschien iets voor jou. 

Reageer op dit artikel