nieuws

NLP Communicatiemodel: hoe werkt het?

Persoonlijke ontwikkeling

NLP Communicatiemodel: hoe werkt het?

Het proces van communicatie kan heel mooi worden beschreven aan de hand van het NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren)-communicatiemodel. Het model is een weergave van de werkelijkheid. Het beschrijft op een eenvoudige manier hoe iemands persoonlijkheid werkt.

Communiceren kun je niet niet doen. Je communiceert altijd. In interactie met iemand anders is jouw communicatie van invloed op de reactie van de ander. Het proces van communicatie kan heel mooi worden beschreven aan de hand van het NLP-communicatiemodel.

NLP Communicatiemodel

Het model laat zien dat er buiten ons allerlei gebeurtenissen plaatsvinden die we waarnemen via onze zintuigen. Vanaf het moment dat die externe prikkel (beeld, geluid, woord, aanraking, of smaak) wordt waargenomen, beginnen onze hersenen een proces van verwerking. Daarbij passeert die informatie een aantal filters, die bepalen wat wel en niet binnenkomt. Er komen namelijk een paar miljoen prikkels per seconde op je af! Het soort filters vangt af van wat er in ons (on)bewuste aandachtsgebied belangrijk is. En zo maken we allemaal onze eigen voorstelling van een externe gebeurtenis. Kortom: onze eigen waarheid is ontstaan.

Filteren doen we op 3 manieren:

  • Weglaten van bepaalde informatie
  • Vervormen van informatie
  • Generalisatie

Weglaten van informatie

Weglaten doe je vaak onbewust, maar kan wel ingrijpende gevolgen hebben. Als jij informatie weglaat, gaat de ander ‘raden’ of invullen … en dan ontstaat natuurlijk vaak de miscommunicatie. Een ander effect van weglaten is dat het ons denken kan beperken. Als jij bepaalde informatie van anderen weglaat, zie je soms niet meer dat die ander ook leuke kanten heeft. Komt dit je bekend voor? Dan is het tijd om dit patroon te doorbreken.

Vervormen van informatie

Je interpreteert informatie verkeerd, niet bewust, waardoor de waarheid zodanig wordt verdraaid dat het ingrijpende gevolgen kan hebben. Bijvoorbeeld:

‘Ik weet zeker dat ze dat nooit goed vinden.’
‘Hij denkt vast dat ik dat niet kan.’
‘Zij is altijd positief.’

Maar ook door het toevoegen van eigen ervaringen aan wat je hoort en ziet, kun je informatie vervormen. Dit proces is heel normaal, iedereen doet het om de ander te begrijpen. Een gedeelte van de boodschap van iemand anders invullen is echter een vorm van gedachtelezen en dat levert vaak een foutieve interpretatie op. Het is ook niet zinvol om gedachten te willen lezen. Je weet nooit precies wat mensen denken, je kunt er beter naar vragen.

Generalisatie van informatie

In het beste geval is generalisatie een van de methoden waarop wij als mensen leren en scheelt het erg veel tijd. Anders moet je alles steeds opnieuw checken. In het slechtste geval bepaalt één enkele gebeurtenis de ervaring voor een heel leven. Het is dus handig je bewust te zijn van jouw generalisaties. Pas daarom op voor het gebruik van woorden als Nooit, Altijd, Alles of Niets! Bijvoorbeeld:

‘Ik kan nooit nee zeggen.’
‘Ik heb altijd wind tegen op de fiets.’

De betekenis van jouw communicatie is de reactie die je krijgt!

Na het filteren van informatie gaat je brein aan de slag met een interne voorstelling maken, er wordt naar je stemming gekeken en naar de staat van je lichaam. Al deze punten beïnvloeden het gedrag van iemand als reactie op externe gebeurtenissen en zo wordt een eigen waarheid gecreëerd. Het communicatiemodel geeft inzicht in de interne communicatie en geeft ook inzicht in het effect daarvan op ons eigen gedrag. Wie zich dit eenmaal realiseert kan, als zij daarvoor kiest en dit wil, haar gedrag veranderen. Het gaat daarbij niet om goed of fout, het gaat om functionaliteit. Mislukken bestaat niet, alleen maar feedback!

Bron: Secretaresse en NLP | Kristine Ates

Leer zelf Neuro Linguïstisch Programmeren

In de training Managementassistent en NLP gaat Kristine Ates dieper in op NLP-modellen en laat ze je er ook mee oefenen.

NLP kun je gebruiken voor:

  • Feedback geven en ontvangen
  • Omgaan met lastige mensen
  • Het omgaan met emoties
  • Omgaan met innerlijke conflicten en twijfelen

Serie over NLP op Management Support

De artikelen uit deze serie hebben we voor je verzameld in een handige e-paperJe kunt deze gratis aanvragen

 

Reageer op dit artikel