nieuws

Probleem? Denk oplossingsgericht

Persoonlijke ontwikkeling

Hoe vaak hoor jij iemand zeggen: “Zo is het nou eenmaal?” Hoor je het jezelf ook weleens zeggen? Deze houding, of ook wel ‘mindset’ , zorgt ervoor dat je vast blijft zitten in het ‘probleem’, waardoor er verlies van motivatie, tijd én geld ontstaat.

Probleem? Denk oplossingsgericht

Er zijn nogal wat mensen die sterk gericht zijn op problemen en de dingen die níet goed gaan. Ook teams en organisaties bijten zich regelmatig stuk op problemen met als resultaat verlies van veel tijd, dus geld, en de ergste van allemaal: verlies van betrokkenheid.

De illusie van het probleem

De illusie is dat je dichterbij de oplossing van een probleem komt als je veel weet over het probleem, de oorzaak en de schuldigen. Maar onderzoek wijst uit dat juist de focus leggen op het ‘probleem’ (denken en vooral praten in problemen) het probleem alleen maar ingewikkelder maakt, en de oplossing dus ook. Door te denken en te praten in oplossingen genereer je ook effectief oplossingen.

Oplossingsgericht denken: doe gewoon wat werkt

Oplossingsgericht denken heeft zijn wortels in de therapeutische benadering bedacht door de Amerikaanse psychologen Steve de Shazer en Insoo Kim Berg. De aanpak is verbazingwekkend eenvoudig en richt zich simpelweg op ‘wat werkt’ in elke gegeven situatie. Bij oplossingsgericht denken staat dan ook het ‘bouwen aan oplossingen’ centraal (building solutions). En niet het ‘oplossen van problemen’ (solving problems). De aanpak bleek zo succesvol dat steeds meer organisaties en professionals de kracht van oplossingsgericht werken ontdekken.

Niet altijd een oplossing

Het betekent niet dat er altijd een oplossing is voor elk probleem. Maar de term geeft wel een succesvolle richting aan bij het oplossen van problemen: vooruit in plaats van achteruit. Het meest voorkomende gevolg van een ernstig probleem is namelijk dat het jouw visie op de toekomst vertroebelt. Je weet alleen nog maar dat je het probleem niet wil, maar je bent het zicht verloren op wat je wel wil. Het doel van de aanpak is dan ook om zo snel mogelijk realistische en rationele opluchting bij je te veroorzaken en dat vereist een radicale verschuiving in jouw denken.

Een probleem is er niet altijd

Oplossingsgericht denken gaat er bijvoorbeeld van uit dat problemen er niet altijd zijn. Zelfs de meest chronische problemen hebben periodes of momenten dat ze slechts sluimeren, er even niet zijn of minder intens zijn. Door te onderzoeken wanneer het probleem minder ernstig of zelfs afwezig is, ga je ontdekken dat je (al) veel positieve dingen doet waar je je gewoonweg niet bewust van bent. Deze uitzonderingen zijn het startpunt voor het initiëren van hoop en een verandering in jouw gedrag door het aannemen van een positieve mindset. Het kan hierbij gaan om kleine dingen waarbij vooral bewustwording een grote rol speelt.

Volle mailbox

Stel dat je elke ochtend start met het openen van je mailbox en overvallen wordt door de vele mails. Dan blijkt wellicht dat dit ‘probleem’ niet altijd bestaat. Het kan zijn dat je de dag ervóór je mailbox hebt opgeschoond, waardoor deze niet meteen overloopt de volgende ochtend. Dit probleem is er dus niet altijd. De handeling van het opschonen op een ander moment kan het probleem permanent oplossen.

Successen en haalbare stappen

Maar ook het leren kijken naar jouw successen en het focussen op (kleine) haalbare stappen, zijn een onderdeel van de benadering. Hierdoor ga je zien dat je zelf veel te winnen hebt bij samenwerking én dat jij zelf de sleutel naar de toekomst in handen hebt.

Zelf aan de slag

Ook oplossingsgericht denken en werken? Je bent van harte welkom in de nieuwe training Powerflex assistant!

Reageer op dit artikel