nieuws

Zo werk ik: ‘Ik hou van organiseren’

Persoonlijke ontwikkeling

In de rubriek Zo werk ik vragen we managementassistentes naar hun zichtbaarheid en duurzame inzetbaarheid op hun werk. Hoe zij hun positie innemen, wat hun passie is en welke talenten ze inzetten, hoe zij hun toekomst en het vak zien en wat hun beste tips voor vakgenoten zijn. Dit keer: Miranda Hogendoorn, die zowel in haar werk als privé iedereen graag ontzorgt.

Zo werk ik: ‘Ik hou van organiseren’

Spotlight op: Miranda Hogendoorn (40), senior managementassistente Functioneel Parket, Openbaar Ministerie
Motto: “Herinner je gister, droom van morgen en leef vandaag!”
Talenten: Organiseren, plannen, luisteren, agendabeheer, betrouwbaar, integer, vrolijk, attent, zorgzaam, maakt alles goed af.
Ontwikkelpunten: Vaker nee zeggen. “Ik haal me op alle vlakken te veel op de hals. Door mijn perfectionisme en hoge lat werk ik soms ook ’s avonds…”

Taken en passies

Ooit wilde Miranda stewardess worden. Na een stage bij de schouwburg raakte ze verknocht aan het secretaressevak. “Ik werkte voor de directeur en mocht het archief opzetten. Hier is mijn passie voor theater geboren. Het een-op-een werken voor een directeur in een grote organisatie bevalt mij goed, maar niet in een kleine organisatie.”

Na haar directiesecretaresse- en toerismeopleidingen begon Miranda in de advocatuur, daarna werkte ze bij Rijkswaterstaat en nu al acht jaar bij het Openbaar Ministerie (OM). “Het OM past mij beter dan de advocatuur. Dit heeft met de sociale cultuur te maken en het aanpakken van criminaliteit voor de maatschappij.” Miranda levert hier graag een bijdrage aan.

Ik word graag geprikkeld

Daarnaast is zij al tweeënhalf jaar vrijwilliger in het Ronald McDonald Huis VUMC. “Dit relativeert enorm. Ontzorgen doe ik zowel in mijn werk als bij Ronald McDonald. Als de dag van mijn manager goed loopt, dan ben ik daar blij mee.”

Naast haar secretariële werkzaamheden organiseert Miranda mede de FP Academy (FP staat voor Functioneel Parket, een specialistisch, landelijk opererend onderdeel van het OM, dat complexe fraude en milieucriminaliteit bestrijdt en complexe ontnemingszaken afwikkelt). Hierbij gaat het om kennis delen, netwerken en elkaar zien, dus ook om sociale verbinding. Zij organiseert netwerkbijeenkomsten voor oud-medewerkers en de installatiezitting van de nieuwe officieren. En het managementassistentenoverleg is mede door Miranda weer terug op de agenda.

Positie, kwetsbaarheid & zichtbaarheid

Haar collega’s weten Miranda te vinden, niet alleen binnen Functioneel Parket maar OM-breed. “Intern was het in het begin anders, omdat ik ingewerkt was met de boodschap zaken directief aan te sturen. Terwijl het op basis van overleg veel leuker en beter gaat. En dat past ook veel beter bij mij.”

Als je mijn vertrouwen beschaamt dan is het over

Miranda is met haar collega-secretaresses de ogen en oren van de organisatie. Directe collega’s merken het aan haar gezicht als het niet goed met haar gaat, naar de rest blijft ze professioneel. Ze heeft een hoog plichtsbesef en kan de knop omzetten. Ze werkt op een open werkplek, dus als zij zich echt wil concentreren dan werkt ze een dag thuis. Als je haar goed kent, dan weet je dat Miranda een echt mensenmens is en van gezelligheid houdt. “Je kunt echt in mijn hart zitten, maar als je mijn vertrouwen beschaamt dan is het over.”

Toekomstdromen en inzetbaarheid

“Ik vind het belangrijk bij te blijven in het vak. Ik volg graag trainingen, in de breedste zin. De ene keer inhoudelijk en de andere keer over persoonlijke ontwikkeling. Ik heb onlangs de cursus Succesvol Internationaal gedaan en het event van Management Support bijgewoond. Ook heb ik de hbo-opleiding Hoger Management Support gevolgd. Ik word graag geprikkeld en wil bewust blijven werken met mijn passie als leidraad.”

Miranda’s tips voor vakgenoten

  • Doe je niet anders voor dan je bent.
  • Blijf jezelf ontwikkelen: lees, bezoek, leer.
  • Onderhoud je netwerk, ook via social media.

Miranda leert ook graag van collega’s binnen het OM en de andere ministeries en zoekt hen ook op. Plezier hebben in wat ze doet, vindt ze het allerbelangrijkst, en ze wil vooral gezond en gelukkig zijn. “Het moet goed voelen, ik ben een gevoelsmens. Het vak van secretaresse vind ik echt te gek, vooral de veelzijdigheid van organiseren en plannen. En de krenten uit de pap zijn de grote events die ik mag organiseren. Die combi vind ik leuk en ik wil vooral binding houden met de werkvloer.”

Advies van Jocelyn Rebbens

Jocelyn Rebbens

Jocelyn Rebbens

“Miranda ken ik al jaren. Persoonlijk, zakelijk en via social media. Zij is oprecht, warm en zorgzaam en komt absoluut na wat ze belooft. Gezien haar interesse en zorgzaamheid voor de ander, herken ik haar ontwikkelwens ook. En waarschijnlijk meer vakgenoten. Recent kreeg ik een prachtig boek cadeau dat ik Miranda ook gun: Vind je ikigai (2017). Het Japanse geheim voor geluk in de praktijk, de zin van het leven waarvoor jij elke dag vrolijk je bed uitkomt. Als je duidelijker weet wat voor jouzelf de moeite waard en waardevol is, dan is het makkelijker nee te zeggen tegen zaken die je daarvan afleiden. Enjoy!”

Over Jocelyn Rebbens

Jocelyn is eigenaar van ReBBels en trainer bij Management Support. Ze geeft workshops, inspiratiesessies en coaching op het gebied van personal branding, futureproof performance en praktische & positieve psychologie. Van haar hand is verschenen: Secretaresse Assistent Wijzer – Personal Branding.

Meedoen?

Ben jij benieuwd hoe jij jezelf neerzet in je werk en of je bewust je talent en inzetbaarheid benut? Meld je dan aan bij hoofdredacteur Vera Bot via verabot@vakmedianet.nl

Reageer op dit artikel