nieuws

Baas over je eigen toekomst – reacties bloggers

Persoonlijke ontwikkeling

Wat vinden de bloggers en columniste van Management Support van de uitspraken in het artikel over toekomst van het vak, loopbaan, creatieve destructie en inspraak?

Baas over je eigen toekomst – reacties bloggers

Wat vinden de bloggers en columniste van Management Support van de uitspraken in het artikel Baas over eigen toekomst?

Anna Tjumina

Anna is private & business assistant, en auteur van het boek 6 WANTED skills van onmisbare assistenten

“Ons vak heeft nooit stilgestaan en zal ook zeker niet verdwijnen. Want een app kan nooit een behoefte, humeur of urgentie inschatten, of een verband leggen dat er eerst niet was. En geen mens valt in een app te programmeren. Inderdaad, als je als assistent echt impact wilt maken en jezelf als onvervangbaar positioneren, dan moet je betrokken zijn. En dat moet je vooral zichtbaar maken. 

Maak het je prioriteit om mensen die je ondersteunt door en door te leren kennen en te weten hoe je bedrijf werkt. Laat van je je horen, want wij zien vaak dingen die anderen niet zien. Niet wachten totdat het je gevraagd wordt. Veel ondersteuners zijn stil, te veel met uitvoering bezig. Het pluspunt van al dat werk, is dat we vaak meer weten dan anderen, alleen weten we vaak niet wat we ermee kunnen. Een lesje ‘skills marketing’ zou niet misstaan. En natuurlijk personal branding.

Een naar gevolg van de app-rage in ons vak is dat het ons onzeker maakt en dat is onterecht, maar vooral onnodig. Laat je horen, etaleer je skills en toon je betrokkenheid. Mijn boodschap: er is niets om bang voor te zijn. Laat ons maar zelf met apps komen die het saaie werk overnemen. We kunnen zoveel meer binnen bedrijven doen!”

Gwennie Benjamins Management Support-blogger Gwennie Benjamins

Gwennie is senior managementassistente, rechtbank Zeeland-West-Brabant

“Mijn vaders opmerking toen ik vertelde dat ik bij de rechtspraak ging werken – ‘Als ambtenaar zit je altijd goed. Je kunt daar met gemak tot je pensioen zitten!’ – is echt achterhaald. Ook bij de overheid moeten we inkrimpen, vernieuwen, alert blijven op ontwikkelingen en zijn we echt niet meer verzekerd van een stoel tot ons pensioen.

Het zou niet zo slim zijn als ik daar de ogen voor zou sluiten, denk ik.

In mijn functioneringsgesprek staan mijn leidinggevende en ik dus ieder jaar even stil bij de vraag op welk vlak en hoe ik me wil en kan ontwikkelen in het komende jaar. Ook out-of-the-box denken hoort hierbij. Dus niet: hoe kan ik beter notuleren? Maar: wat vind ik leuk? Waar ligt mijn kracht? Hoe kan ik dit inzetten binnen mijn dagelijkse werkzaamheden?

Wij hebben het geluk dat we een ontzettend leuke coach hebben bij onze rechtbank, die prikt, uitdaagt en je aan het denken zet. Als je voor jezelf de knop omzet en je je realiseert dat een coach er niet is om je de deur uit te werken, maar je juist helpt om binnen je eigen werkzaamheden iets extra’s toe te voegen, kan het alleen maar een win-winsituatie opleveren. Ik gun iedere organisatie zo’n coach, want ik weet zeker dat niet alleen de organisatie maar ook de managementassistente hier de (zoete) vruchten van plukt!”

Nicole van DortmontNicole van Dortmont

Nicole is personal assistant Riwal Holding Group

“Als managementondersteuner merk ik al jaren dat mijn rol aan het veranderen is, en dat niemand meer zit te wachten op een afwachtende, uitvoerende en operationele secretaresse. Die tijd is voorbij.

Maar is dat erg? Nee! Omarm de digitalisering en de nieuwe manier van werken. Het maakt onze rol alleen maar leuker. Zorg dat je op de hoogte bent van de nieuwe ontwikkelingen en technologieën, lees je in, praat met betrokkenen en verbreed je kennis. Door het gebruik van de smartphone, declaratie-apps, reisboekingsapps et cetera, word je werk zoveel makkelijker. En zo blijft er tijd over voor de ondersteuning van je manager. En dat is waar het werkelijk om draait. Ondersteuning die verder gaat dan administratief en uitvoerend. Ga de diepte in en blijf je manager een stapje voor. Hiermee help je hem of haar echt.

Word die geëngageerde medewerker, wees degene die processen en mensen in beweging krijgt en dingen voor elkaar krijgt. Zo stijgt je toegevoegde waarde voor je organisatie en collega’s.

Ontwikkel ook je soft skills. Die stellen je in staat succesvoller en waardevoller te worden in combinatie met je hard skills. Hierdoor word je die gewaardeerde collega op wie men kan rekenen, en niet alleen maar omdat je hun vliegticket boekt of post-its op voorraad hebt.

Op deze manier kun je laten zien dat de managementondersteuner ook in de toekomst onmisbaar blijft.”

Reageer op dit artikel