nieuws

Boost je werkgeluk met waardering

Persoonlijke ontwikkeling

Een energiegevende werkplek, prettige werksfeer en een begripvolle manager: er zijn talloze aspecten die invloed hebben op je werkgeluk. Een van de belangrijkste dingen die je werkgeluk een boost geven, is het krijgen van waardering. Maar zelf een complimentje uitdelen, doet ook goed!

Boost je werkgeluk met waardering

Wanneer heb je zelf een compliment gekregen van een collega? Herinner je je nog welk gevoel dat bij je opriep? Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat waardering medewerkers meer motiveert dan geld. Sterker nog, twee van de drie werknemers zou ontslag nemen als ze niet genoeg waardering krijgen of voelen. Als managementondersteuner is het natuurlijk heerlijk om waardering te krijgen voor je harde werk, maar het is ook fijn om die waardering aan andere collega’s te geven.

Er wordt echter vaak een belangrijke fout gemaakt bij het uiten van waardering: negen van de tien keer is het niet specifiek genoeg. Een simpele ‘goed gedaan’ is niet voldoende. De volgende drie tips helpen je bij het oprecht geven van een compliment:

  • Wees eerlijk – zeg het alleen als je het echt meent
  • Maak het betekenisvol – prijs mensen op iets dat het waard is
  • Wees specifiek – vertel wat er zo goed was

Compliment-uitdaging

Hoe vaak betrap je jezelf erop dat je een compliment denkt maar niet uitspreekt? Dit kunnen kleine, alledaagse dingen zijn, bijvoorbeeld ‘wat zie je er geweldig uit in die jurk’, of ‘wat ben je snel en behulpzaam’. Een oprecht compliment, gegeven op het juiste moment, kan het verschil maken tussen opgeven of doorzetten. Een compliment geven zou dus zomaar heel erg belangrijk kunnen zijn. Tijd dus om te oefenen!

Level 1: dankjewel zeggen

Pak vijf minuten in je lunchpauze om terug te kijken op een samenwerking van de afgelopen week. Ben je blij met het eindresultaat? Ben je tevreden op de manier waarop je met je collega’s hebt samengewerkt? Pak je telefoon en laat het hen weten.

Je kan beginnen met een simpel bericht als ‘bedankt voor je hulp bij de presentatie!’ Kijk of je er een gewoonte van kunt maken om dankjewel te zeggen na een teamprestatie waar je tevreden over bent. Voor je het weet maak je immers verschil tussen opgeven of doorzetten.
<br\><br\>

Level 2: maak het persoonlijk

Nu je eenmaal gewend bent om dankjewel te zeggen na een fijne teamprestatie, ben je klaar voor level 2: het persoonlijk maken. Probeer specifiek te zijn over wat het is waar je zo blij mee bent. Ga deze keer verder dan een dankjewel, en probeer zoveel mogelijk karaktereigenschappen van je collega te benoemen. Bijvoorbeeld: ‘Bedankt voor jouw hulp bij de presentatie! Jouw oog voor detail heeft echt het verschil gemaakt.’

Meer lezen over dit onderwerp:

Reageer op dit artikel