nieuws

Werken aan werkgeluk op een manier die wél werkt

Persoonlijke ontwikkeling

Werken aan werkgeluk op een manier die wél werkt

Besteed meer aandacht aan werkgeluk en je wordt vanzelf gelukkiger in het werk. Het lijkt zo eenvoudig, maar net als bij afvallen blijkt dat in de praktijk helaas niet zo te werken. Wanneer je na je dieet weer gewoon gaat eten, kom je juist sneller aan. Zo leidt ook (te) veel aandacht voor werkgeluk tot minder plezier in het werk. Wat werkt dan wel?

Mensen die graag willen afvallen starten vaak met een dieet. De meeste diëten werken heel eenvoudig. Het voedsel dat je binnenkrijgt bevat minder energie dan je verbruikt. Daardoor val je af. Het nadeel van zo’n dieet is wel dat je stofwisseling vertraagt. Wanneer je na je dieet weer gewoon gaat eten, kom je juist sneller aan. Op de lange termijn helpen de meeste diëten dus niet. Vaak werken ze zelfs contraproductief. Voor werkgeluk geldt min of meer hetzelfde. Onderzoek laat zien dat veel werkgelukinterventies niet werken of mensen zelfs ongelukkiger maken.

Stel jezelf niet te hoge doelen

Het lijkt zo logisch; wanneer je met (werk)geluk bezig bent stel je jezelf een geluksdoel. Het liefst een beetje ambitieus. Stel je geeft jezelf op dit moment een 6,5 (op een schaal van 10) op werkgeluk. Het zou dan mooi zijn wanneer je daar een 8 van kunt maken. Onderzoek laat echter zien dat hoge doelen stellen wat betreft geluk averechts werkt. Mensen worden dan extra zelfkritisch, raken teleurgesteld en dat leidt dan tot minder geluk. Kleine stapjes en flinke dosis realisme blijken veel beter te werken. Bovendien: sommige mensen scoren laag op werkgeluk. Een kleine verandering (van bijvoorbeeld een 5 naar een 6) is dan al een belangrijk en betekenisvol verschil.

Vraag jezelf niet te vaak af hoe het staat met jouw werkgeluk

Het lijkt zo vanzelfsprekend: door mensen regelmatig te vragen hoe gelukkig zij zijn help je hen gelukkig te worden. Je hebt zelfs verschillende apps en testjes die je regelmatig vragen hoe het zit met jouw (werk)geluk. Dit gebruik van testjes en appjes rond werkgeluk is onderzocht. Helaas blijkt het effect negatief. Wanneer we onszelf té vaak afvragen hoe we ons voelen, is de kans groot dat we ons teleurgesteld voelen en ongelukkiger worden.

Hoge doelen stellen werkt averechts: je wordt extra zelfkritisch

Wat werkt wel?

Wat kunnen we dan wel doen? Net als bij diëten is het van groot belang de onderliggende mechanismen van werkgeluk goed te snappen. Interventies die duurzaam werken, zijn niet altijd de interventies die op het eerste gezicht logisch blijken.

Accepteren van negatieve gevoelens

Wanneer je bijvoorbeeld leert negatieve gevoelens beter te accepteren, dan word je daar gelukkiger van. Werkgeluk gaat dus niet om een naïeve focus op positiviteit, maar ook om vaardiger te worden in het accepteren wat je niet kan veranderen. Dat zorgt er ook voor dat je sterker wordt. En jezelf krachtiger, steviger en zelfverzekerder voelt in turbulente tijden.

Waar word je echt gelukkig van in je werk?

Sommige dingen zien er heerlijk uit maar laten een onbevredigend gevoel achter. Ik heb dat vaak met een hamburger van McDonalds. Ze zien er heerlijk uit op het plaatje, maar een half uur later heb ik alweer trek. Met werk is dat precies hetzelfde. Een mooie auto en een fijn salaris lijken een goede reden om voor een nieuwe baan te kiezen. Maar uiteindelijk worden mensen daar niet gelukkiger van.

Meer lezen over dit onderwerp:

Kom werken aan je werkgeluk

Heb jij zin in een inspirerende dag op een buitengewone locatie, waar je aan de slag gaat met het thema werkgeluk? Kom dan naar de nieuwe Management Support Summerclass op 25 juni 2019!

Onno Hamburger, Roos Woltering en Gerda Bos zijn allen psycholoog én de enthousiaste trainers op deze bijzondere dag. Je leert onder meer hoe je geluksverminderaars kunt herkennen, hoe je werkstress ombuigt naar werkgeluk en hoe je je positieve brein kan inzetten voor meer werk.

Reageer op dit artikel