nieuws

Best practices bij een reorganisatie: ‘Wacht niet lijdzaam af’

Persoonlijke ontwikkeling

Best practices bij een reorganisatie: ‘Wacht niet lijdzaam af’
Tanja Keijzer. Foto: Fotobureau Roel Dijkstra

Het wendbare secretariaat, er is geen ontkomen meer aan. Door reorganisaties, fusies of technologische ontwikkelingen is de baan van secretaresse of managementassistent continu aan verandering onderhevig. Directiesecretaresse Tanja Keijzer steekt het positief in: “Van alle veranderingen kun je wat leren.”

Naam: Tanja Keijzer
Functie: directiesecretaresse
Organisatie: Vuyk Engineering Rotterdam

Veranderingen zijn de ‘story of my life’

“Ik heb in mijn dertigjarige carrière al heel wat meegemaakt: veranderingen zijn de ‘story of my life’. Achteraf gezien zijn alle veranderingen die ik meegemaakt heb ergens goed voor geweest. Ik heb er veel van geleerd. Maar op het moment zelf kijk je er natuurlijk niet op die manier naar, dan voel je vooral frustratie en verdriet. Vooral omdat het soms gepaard ging met ontslagrondes. Dan moet je jezelf de tijd gunnen om ermee om te gaan.”

“Mijn eerste baan als secretaresse raakte ik kwijt toen het hele bedrijf opgedoekt moest worden. Het was een chemisch bedrijf en stond midden in een woonwijk. Door veranderende milieuwetgeving moest het daar weg.

Ik belandde op de IT-afdeling van het bedrijf, op een andere locatie. Mijn reistijd werd langer. Toen die afdeling werd geoutsourcet, had ik geen andere keuze dan mee te gaan naar het andere bedrijf.

Bij de organisatie waar ik daarna aan de slag ging, ontstond na vier jaar een conflict. Daar ben ik op een minder prettige manier weggegaan.

Het ging om een conflict, buiten mijn schuld om, waar advocaten aan te pas moesten komen. Dat doet wat met je, maar gelukkig had ik mezelf na negen maanden weer hervonden.”

Het was ‘take it or leave it’

“Ik vond een leuke baan bij IHC Fabrication. Helaas ging het in 2016 niet zo goed met het bedrijf en kwamen de eerste ontslagrondes. Door de reorganisaties zou ik mijn baan verliezen, maar ik kon bij dochteronderneming Vuyk Engineering terecht. Hier kwam een plek vrij, omdat een 62-jarige secretaresse gebruikmaakte van een vertrekregeling.

Van de ene kant was ik opgelucht dat ik daar aan de slag kon, maar het was ook spannend. Het was ‘take it or leave it’. Gelukkig kreeg ik heel fijne collega’s, die me met open armen ontvangen hebben. Hier heb ik nog steeds een leuke baan.

Ik heb dus nogal wat werkplekken gezien, maar wellicht had ik nog bij mijn eerste werkgever gezeten als ik niet zo vaak was ‘uitgehuwelijkt’. Zo voelde het toch wel als ik noodgedwongen van baan moest veranderen. Ik hecht sterk aan mensen en ben daarom niet zo’n jobhopper, zoals ze dat noemen. Als ik bij een nieuwe werkgever belandde, was altijd maar de vraag of de liefde nog zou komen.”

Eigen werk innoveren

“In de dertig jaar dat ik werkzaam ben, zijn er op het gebied van automatisering veel ontwikkelingen geweest. Ik probeer altijd bij te blijven, maar soms gaat het zo snel dat ik me afvraag of het wel gaat lukken. Daarom zorg ik ervoor dat ik cursussen en workshops volg op mijn vakgebied. Ook vind ik het leuk om te zien waar jongere collega’s mee bezig zijn. Pas nog waren hier een stel vloggers over de vloer, die heel gedreven waren. Maar een vlog vanuit het secretariaat? Nee, dat laat ik liever over aan jongere collega’s.

Word management- ondersteuner van de toekomst!

Word management- ondersteuner van de toekomst!

Ik probeer zo veel mogelijk om de dingen leuk te houden voor mezelf. Hoe je het ook wendt of keert, een werkdag is vaak toch een herhaling van zetten. Daarom zorg ik ervoor dat ik mijn dag zodanig indeel dat ik er plezier uit blijf halen. De taken die ik het minst leuk vind, doe ik als eerste. Daarnaast bekijk ik of ik mijn eigen werkzaamheden kan innoveren, is dat ritueel van constant een kopie maken bijvoorbeeld wel noodzakelijk? En ik zorg altijd voor interactie met collega’s. Zo organiseren we eens in de twee weken een gezamenlijke lunch. Op die manier kun je toch makkelijk en informeel op de hoogte blijven van wat je collega’s doen.”

Kans voor persoonlijke ontwikkeling

“Mijn belangrijkste tip als je met een grote verandering te maken krijgt, is om niet lijdzaam af te wachten. Probeer zoveel mogelijk informatie los te krijgen, zodat je weet waar je aan toe bent. Het is vreselijk moeilijk, maar probeer toch in oplossingen te denken. Zelfs als je naar een andere werkgever of -plek moet, bedenk dan welke positieve dingen het kan brengen. Ondanks dat ik een standvastig persoon ben, hebben alle veranderingen bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling.”

Meer best practices

De eerste ‘high potential’ is live! Conny Dassen deelt haar belangrijkste lessen die ze tijdens haar werk heeft geleerd.

Madelon Gouman gaf een eigen twist aan kanban en vertelt hoe zij dit toepast in haar werk. “Op basis van het strategisch overleg maakte ik zelf een schatting van wat de meeste prioriteit had.”

Werken aan je eigen vaardigheden? Bekijk het aanbod aan opleidingen van Management Support!

Reageer op dit artikel