nieuws

Lastig mens? Bekijk het eens vanuit een andere positie

Persoonlijke ontwikkeling

Lastig mens? Bekijk het eens vanuit een andere positie

In organisaties heb je weleens te maken met lastige mensen. Maar in plaats van iemand het etiket ‘lastig’ op te plakken, kun je je veel beter richten op de lastige relatie. Bij een relatie is altijd meer dan één persoon betrokken.

Samenwerken is niet altijd gemakkelijk. Medewerkers vatten dingen verschillend op, ze hebben niet dezelfde ideeën over een probleem, ze hebben hun eigen belangen waardoor ze met anderen in conflict kunnen komen.

Voorbeelden van lastige relaties

  • De ander de schuld geven wanneer dingen niet goed gaan.
  • Conflict en ruzie tussen collega’s of teams.
  • Geslotenheid waarbij medewerkers nuttige informatie voor elkaar achterhouden.
  • Vermijdingsgedrag waarbij medewerkers elkaar simpelweg uit de weg gaan en de netelige kwestie niet bespreekbaar maken.
  • Medewerkers die je gewoon niet liggen, waarbij normen en waarden ver uiteen liggen.

Om verandering aan te brengen in een zakelijke relatie waar je ontevreden over bent, zul je iets moeten doen. Als wat je doet niet werkt, doe dan eens iets anders!

Nieuwe gezichtspunten ontdekken

Een krachtige manier om  flexibel te zijn is door vanuit verschillende perspectieven naar de wereld om ons heen te kijken. Neem bijvoorbeeld een conflictsituatie op je werk. Je vraagt steeds of je je collega ergens mee kunt helpen en zij voelt zich door jou betutteld. Je snapt niet dat jouw goede intentie niet door je collega wordt gezien.

Er zijn drie perspectieven of waarnemingsposities die je kunnen helpen om effectief te communiceren en te leren van een situatie.

Eerste positie

Dit is jouw eigen realiteit. Wat je waarneemt vanuit je eigen ervaring. Je bekijkt alles met je eigen ogen, je hoort met je eigen oren en je hebt je eigen gevoelens. Je staat in deze positie dus in je eigen schoenen. In dit geval gaat het om jouw interesses, jouw ideeën, jouw drijfveren die bepalen hoe je denkt of doet.

Tweede positie

In deze positie kruip je in de huid van de ander. Je bekijkt de situatie alsof jij die persoon bent. Je bent die persoon op dat moment, wat hij ook doet of zegt dat je in de eerste positie moeilijk vindt, vanuit deze positie lijkt dat allemaal normaal.

Veel mensen voelen zich hier niet comfortabel bij omdat ze denken dat het begrijpen en het met iemand eens zijn hetzelfde is. Met andere woorden: dat wanneer je je inleeft in het standpunt van iemand anders, je het ook er ook mee eens moet zijn. Maar: zo lang je je niet inleeft in de ander, weet je ook niet of je het eens bent met de ander.

Leer collega's nóg beter begrijpen

Leer collega's nóg beter begrijpen

Derde positie

In deze positie bekijk je de situatie van een afstand. Dit is het overzicht, de blik van een afstand die registreert wat er tussen jou en de ander gebeurt. Als een buitenstaander, de ‘vlieg op de muur’. Vanaf deze positie kun je jezelf in de eerste positie zien en horen, evenals de andere persoon in de tweede positie. Vanuit dit onthechte standpunt raak je niet verward in de emoties van beide partijen en denk je objectief na over de dingen.

In situaties waarin de communicatie tot stilstand lijkt te komen en vast komt te zitten, kan het van belang zijn om een analyse te maken vanuit alle posities. Uitgaande van de gedachte dat iedereen een positieve bedoeling heeft met zijn gedrag kun je analyseren wat de bedoeling van de ander is maar ook wat jij wilt bereiken. Vanuit de derde positie is het dan mogelijk om op zoek te gaan naar oplossingen die aan beide bedoelingen voldoen.

Als je in staat bent om tussen de posities doelbewust heen en weer te schakelen, geeft dat je informatie over wat je vervolgens kunt doen of zeggen. Richard Bandler en John Grinder ontdekten dat mensen die succesvol communiceren heel goed in staat bleken om tussen deze waarnemingsposities te schakelen.

Welke positie in welke situatie?

Hoe beter je thuis bent in de verschillende posities hoe makkelijker het zal worden om er tussen te switchen. Afhankelijk van het doel van de communicatie kan het belangrijk zijn om vanuit één van de drie posities het hele gesprek te voeren. Hieronder enkele voorbeelden:

Eerste positie

Wanneer je wilt opkomen voor jezelf. Je ziet de dingen vanuit jouw perspectief, je hoort je eigen dingen en je weet wat je voelt. Je stelt doelen voor jezelf. Waar gaat het je om? Wat is belangrijk voor je? Hoe voelt het voor jou?

Tweede positie

Wanneer je het gedrag van anderen niet kunt begrijpen is de tweede positie een belangrijk instrument om achter het gedrag en de ervaring te komen. Wanneer je dit gaat checken zal dit bij de ander voor ontspanning zorgen omdat hij zich begrepen voelt.

Derde positie

Deze positie is waardevol wanneer je een situatie wilt evalueren. Het kan waardevol zijn als je de emoties uit een situatie wilt halen wanneer je erover nadenkt. In deze positie kun je ook nadenken over oplossingen en weer de flexibiliteit terugvinden in je gedrag.

Voorbeeld

Joyce vond het moeilijk om voor zichzelf op te komen. Als er op haar afdeling situaties voorkwamen, waarin haar collega’s een andere mening hadden dan zijzelf, dan merkte ze dat ze snel meeging met de mening van haar collega’s. Joyce verplaatste zich razendsnel in de positie van haar collega’s: de tweede positie dus.

Wat Joyce in een NLP-training heeft geleerd is dat ze in zulke situaties in de eerste positie blijft en weg blijft uit de tweede. Van daaruit heeft ze inzicht en grip op wat zij denkt, voelt en wil.

Bron: Secretaresse en NLP | Kristine Ates

Leer zelf Neuro Linguïstisch Programmeren

In de training Managementassistent en NLP gaat Kristine Ates dieper in op NLP en laat ze je er ook mee oefenen.

NLP kun je gebruiken voor:

  • Feedback geven en ontvangen
  • Omgaan met lastige mensen
  • Het omgaan met emoties
  • Omgaan met innerlijke conflicten en twijfelen

Serie over NLP op Management Support

De artikelen uit deze serie hebben we voor je verzameld in een handige e-paperJe kunt deze gratis aanvragen

 

Reageer op dit artikel