vraag & antwoord

Hoe overleef ik de kredietcrisis?

Persoonlijke ontwikkeling

Is ook bij jou op het werk de druk toegenomen en moet je ook efficiënter gaan werken? In minder tijd méér doen met minder mensen… Wellicht herken je dit verhaal:

‘Bij ons gaat het nu ontzettend hard. Ik werk voor een landelijk opererend schoonmaakbedrijf. Was vorig jaar the sky the limit, nu zijn efficiency, kostenreductieplannen en het niet opvullen van fte’s aan de orde van de dag, ook op ons secretariaat. Af en toe hoor ik het woord werktijdverkorting vallen. Er moet méér werk worden verricht door minder mensen. Onze uitzendkrachten zijn nu al de klos. En helaas, het secretariaat lijkt wel weer de sluitpost. Er kan niks meer, de leuke dingen zijn verdwenen. Wij moeten op de een of andere manier zien te voorkomen dat we gaan uitvallen; de zware belasting is structureel terwijl er weinig ruimte is om die op te vangen. Er wordt gezegd dat we daar ‘creatief mee moeten omgaan’. Dat is wel leuk, maar de vraag is hoe…’ Karen

Wie van de 10?
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (onderzoek begin 2009) kampt 1 op de 10 Nederlanders met ernstige burn-outklachten en is er bij veel anderen sprake van stressgerelateerde klachten. Uitval van burn-outpatiënten is altijd van lange duur, anderen lopen groot risico. Zaak is dus om zorgvuldig met het menselijk kapitaal om te springen, zeker als dat kapitaal kleiner wordt in tijden van crisis.

Mindfulness
Een oplossing voor jou persoonlijk kan mindfulnesstraining zijn, ofwel ‘aandachttraining’. De training kan je helpen om je kwaliteit van leven, werken en ‘aandacht’ te verbeteren, ook of juist vooral in tijden van economische malaise. In de training krijg je handvatten om beter om te gaan met positieve én negatieve zaken die zich bij je aandienen. En hieronder vallen ook de kredietcrisis en een hogere werkdruk.
Onderzoek toont aan dat er door de training meer activiteit ontstaat in een bepaald deel van de hersenen, de linker prefontale cortex. Dit houdt in dat er belangrijke zaken verbeteren: concentratievermogen, motivatie, interactie, cognitief functioneren en sociaal gedrag. Je flexibiliteit neemt toe terwijl impulsiviteit juist afneemt. Ook het (werk)geheugen verbetert. Deelnemers melden verder dat ze:

  • beter in hun vel zitten;
  • minder leeuwen en beren op de weg zien;
  • problemen eerder herkennen en oplossen;
  • een grotere immuniteit voor stress ontwikkelen;
  • meer zelfvertrouwen hebben;
  • beter voor zichzelf en voor anderen zorgen;
  • zich sneller en adequater aanpassen aan snelle veranderingen zonder gestresst te raken;
  • zich wakkerder voelen;
  • de baas zijn over hun gedachten en meer emotionele stabiliteit hebben;
  • een grotere productiviteit hebben.

Ook een training Mindfulness volgen?
Mindfulness; leven met aandacht
Mindfulness; test

Reageer op dit artikel