vraag & antwoord

Een treetje hoger?

Persoonlijke ontwikkeling

“Mijn functie is veranderd van officemanager in directiesecretaresse. Er lijkt weinig veranderd, maar ik voel me gehinderd door het feit dat ik niet weet hoeveel gezag ik heb. Als ik mijn collega’s vraag een deel van de lunch te regelen gebeurt dat niet of met tegenzin. Ik heb misschien ook niet de juiste toon, omdat […]

“Mijn functie is veranderd van officemanager in directiesecretaresse. Er lijkt weinig veranderd, maar ik voel me gehinderd door het feit dat ik niet weet hoeveel gezag ik heb. Als ik mijn collega’s vraag een deel van de lunch te regelen gebeurt dat niet of met tegenzin. Ik heb misschien ook niet de juiste toon, omdat ik me al druk maak of ze het wel of niet zullen doen of hoe ze zullen reageren. Als ik iets vraag wil ik dat het zonder discussie gedaan wordt, in alle redelijkheid. Zit het probleem tussen mijn oren? Bij wie moet ik dit aankaarten? Hoe tref ik wél de goede toon?”

Gefeliciteerd allereerst met je promotie, een mooie stap, zo lijkt me. Maar het brengt je op dit moment gevoelsmatig ook in een lastige positie. Je zegt dat het je niet duidelijk is hoeveel gezag je hebt, dat lijkt me een vraag die niet al te ingewikkeld te beantwoorden moet zijn. Stap naar je baas en vraag in hoeverre de verandering van functie ook verandering in positie ten opzichte van je collega’s betekent.

En niet onbelangrijk, gaat het dan om formele of informele macht? Hierdoor weet je in ieder geval voor jezelf hoe de kaarten geschud zijn en misschien geeft je dit meer zelfvertrouwen in je communicatie. Zo’n verschuiving in hiërarchie zou overigens altijd officieel gemeld moeten worden aan een team, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Uit je verhaal maak ik op dat dit niet is gebeurd, als het niet te veel mosterd na de maaltijd is zou ik er altijd alsnog een memo van je baas uit laten gaan.

Overigens is het een gegeven dat werknemers, en vooral vrouwen, het vaak lastig vinden om vanuit een team leiding te moeten gaan geven aan ditzelfde team, of promotie te krijgen. Je was één van hen, en opeens ben je dat niet meer, terwijl er toch eigenlijk niet zo veel veranderd is, of wel? Vaak ontstaat er hierdoor in eerste instantie rolverwarring en wordt er te formeel of juist te informeel omgegaan met de nieuwe ondergeschikten. Gun je collega’s de tijd om even te wennen aan de nieuwe situatie, maar laat het niet uit de hand lopen en spreek ze bijtijds aan op hun gedrag. Probeer voor jezelf helder te krijgen wat je nieuwe functie van je vraagt en durf dit met verve uit te dragen.

Met dank aan psycholoog Roos Woltering

Je loopbaan sturen doe je zelf
Wat kan ik doen als ik te weinig uitdagend werk heb?
Welk bedrijf past bij jou?
Hoe krijg ik zicht op ieders werkzaamheden op het secretariaat?
Boek: Een functie met toekomst
Training: Future Proof Skills

Reageer op dit artikel