nieuws

Laat al je kleuren zien en leer creatief en oplossingsgericht denken

Professionele ontwikkeling

Laat al je kleuren zien en leer creatief en oplossingsgericht denken

Als managementassistent ben je net zo veelkleurig als een kameleon. Je kunt goed plannen, organiseren en snel schakelen, waardoor alles op rolletjes loopt. Als het heel druk is doe je je werk meer op routine en focus je op problemen. Je vergeet al die goeie eigenschappen te laten zien. Stefanie Couwenberg, die voor Management Support de training ‘Creatief en oplossingsgericht denken’ geeft, leert je hoe je weer als een kameleon al je kleuren kunt laten zien.

“Oplossingsgericht denken is in essentie heel simpel”, zegt Stefanie. “Doe meer van wat werkt en minder van wat niet werkt.” Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is de oplossing dichterbij dan je denkt. Stefanie: “Bij creativiteit denken we vaak aan grootse ideeën, maar de beste uitvindingen zijn geniaal door hun eenvoud. De kunst is om simpele veranderingen, die eigenlijk voor het grijpen liggen, te leren zien.”

Stefanie helpt individuen en organisaties “de boel positief op te schudden”. “Ik zorg dat je aan de hand van tools het vermogen ontwikkelt om met een andere bril te kijken. Hoe word je weer die frisse wind in de organisatie? Hoe kun je weer als een kameleon al je kleuren laten zien?”

Hoe word je een kleurrijke kamelon?

Hoe word je een kleurrijke kamelon?

Je veelzijdigheid is een van de kwaliteiten waarom je op je plek zit, legt Stefanie uit. “Organiseren, regelen en snel schakelen, je kunt het allemaal. Je bent gewend om alles voor je baas goed te plannen, met bloktijden, reistijden en pauzes. Maar zelf buffel je ondertussen door en verlies je uit het oog dat ook voor jezelf te doen. Dat is vergelijkbaar met een loodgieter bij wie thuis de kraan lekt.”

Out of the box

Door de hoge werkdruk ga je dingen op routine doen en verlies je uit het oog wat echt belangrijk is. Je focust, heel menselijk, op het probleem in plaats van op de oplossing. Dan wordt het moeilijk om je veelzijdigheid te laten zien, legt Stefanie uit. “Je wordt een grijze muis in plaats van een kameleon.”

Volgens Stefanie zit het in ons systeem om te denken dat bij de analyse van het probleem de oplossing begint. “Dat begint al bij de dokter die een diagnose stelt op basis van een probleem. Langzaam begint het idee door te sijpelen, in bijvoorbeeld de geneeskunde en het onderwijs, dat denken in oplossingen effectiever is. Focus je op een probleem, dan ben je daarmee bezig. Maar als je op de oplossing focust, dan gebeurt er wat. Out of the box denken werkt positief.”

Bedenk: wat heb je nodig?

Zo trainde Stefanie ooit een gestreste managementassistent die voornamelijk bezig was afspraken in agenda’s te zetten. Ze was teleurgesteld dat een stagiair de opdracht kreeg om een evenement te organiseren, terwijl zij daar juist zo goed in is. “De kunst is om dan niet te denken: waarom zij wel en ik niet? Dan leg je het probleem bij de ander. De oplossing is dat jij graag meer evenementen wil organiseren. Wat heb je daarvoor nodig?”

Dat gaat niet van de een op de andere dag. Kleine stapjes, dat is de truc. Je werk ziet er morgen niet totaal anders uit. Begin gewoon met één ding anders te doen dan normaal. Stefanie: “Plan bloktijd voor jezelf, maak eens een visueel verslag of een mindmap (zie kader, red.). Je zult merken dat als je positief opvalt, mensen vanzelf naar je toekomen om die kunst ook te leren. Dat sneeuwbaleffect werkt heel positief en stimulerend.”

Regels en processen

Stefanie spreekt uit eigen ervaring. Ze werkte jaren voor een overheidsinstelling als communicatieadviseur en ontdekte gaandeweg dat ze veel dingen deed, omdat ze ze altijd al zo deed. “De regels en processen waren belangrijker geworden dan het uiteindelijke doel. En dat terwijl de verbinding tussen de klant en de organisatie de reden was dat ik het werk oorspronkelijk was gaan doen.”

Frame positief: hoe kan ik in een dynamische werkomgeving zoveel mogelijk uit mijn werk halen?

Stefanie merkte dat ze door dingen anders aan te pakken weer lol kreeg in het werk en waardering. Ze werd steeds vaker gevraagd om trainingen te geven. “In het begin werd er raar tegen me aan gekeken. Zo van: ‘Daar heb je haar weer met haar brainstormsessies en staand vergaderen.’ Maar uiteindelijk werd ik steeds vaker uitgenodigd om dat ook aan andere mensen te leren.”

Oplossingsgericht denken

Denken in oplossingen kun je leren aan de hand van oefeningen. In de training komen die uitgebreid aan bod. Ze zijn heel praktijkgericht en je kunt er direct mee beginnen. Stefanie geeft alvast een eerste tip: “Als je iets doet dat werkt, ga je dat morgen weer doen. In ons hoofd zit ‘ja, maar’ en ‘kan niet’, maar de eerste regel bij creatief en oplossingsgericht denken, is denken in ‘ja, én’. Klinkt heel simpel, maar let maar eens op hoe vaak je ‘ja, maar’ gebruikt.”

De training begint met een korte analyse van je eigen leerstijl vanuit de positieve psychologie. Het is te vergelijken met omdenken, maar breder dan dat. Aan de hand van oplossingsgerichte vragen leer je wat voor jou werkt, waar jij meer van kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: Wat vind je leuk in je werk? Welk aspect geef je een 9? En hoe kun je dat ook in andere delen van je werk brengen?

Uitdagende vraag

Vanuit een praktijkvoorbeeld kijk je vervolgens hoe je in oplossingen kunt denken in plaats van in problemen. Dat begint met het bedenken van een uitdagende vraag, die voldoet aan een aantal eisen:

  • Actief
  • Oplossingsgericht
  • Beginnend met ‘hoe kan ik’, ‘op welke manier’
  • Toekomstgericht
  • Lekker uitdagend

Stefanie: “Dus niet: hoe kan ik de werkdruk verminderen? Maar frame positief: hoe kan ik in een dynamische werkomgeving zoveel mogelijk uit mijn werk halen?” Met creatieve technieken als associëren, het maken van een mindmap en brainstormen ga je vervolgens met je vraag aan de slag.

Zie die verhuizing als een feestje

Dat kun je direct toepassen in je werk. Door gebruik te maken van wat er al is, maar dat anders in te richten, spreek je je creativiteit aan. Neem bijvoorbeeld een secretaresse die als taak kreeg een verhuizing van het bedrijf waar ze voor werkte te begeleiden. Zij zag in eerste instantie vooral de logistieke problemen en de enorme operatie. Als uitdaging tijdens een training besloot ze van de verhuizing een feestje te maken. Ze stond stil bij het doel van de verhuizing en werd weer enthousiast. Door te visualiseren kreeg ze verschillende creatieve ideeën. Ze stuurde motiverende brieven met foto’s van de nieuwe werkplek en suggesties voor de aankleding naar collega’s. Ze focuste op de voordelen van de verhuizing zoals betere samenwerkingsmogelijkheden en een mooier pand.

Kortom, ze dacht in oplossingen in plaats van in het probleem. Dat leverde haar niet alleen leuker werk op, maar ook een positieve sfeer in het team.

Verrassende werkvormen

“Veel mensen varen vooral op routine. Als je dat kunt loslaten word je creatief”, legt Stefanie uit. “Routineklusjes net even anders doen werkt aanstekelijk. Als iemand verrassende werkvormen laat zien, wekt dat enthousiasme en positieve nieuwsgierigheid op.” De secretaresse in het voorbeeld gebruikte vaardigheden die ze al lang in huis had, maar dan net even anders.

“Bovendien hebben mensen één eigenschap die machines niet hebben”, zegt Stefanie. “Ze zijn flexibel en creatief. Machines kunnen niet verrassen. De kracht van creativiteit is je functie op een verrassende manier in te vullen. Hoe cool is het als jij door al je kleuren van de kameleon te laten zien, de eerste bent die dingen anders doet?”

Reageer op dit artikel