nieuws

Best practice specialiseren: ‘Waar een wil is, is een weg’

Professionele ontwikkeling

Best practice specialiseren: ‘Waar een wil is, is een weg’
Jeannette Willemsen, juridisch secretaresse

Wil je je kunnen blijven onderscheiden op de arbeidsmarkt voor secretaresses, dan is je specialiseren een goede optie. Jeannette Willemsen begon haar carrière als juridisch secretaresse op 18-jarige leeftijd bij een advocatenkantoor. Na haar secretaresseopleiding van een jaar werd ze meteen in het diepe gegooid en de juridische terminologie moest ze zich in de praktijk eigen maken. “Gelukkig heb ik een goed doorzettingsvermogen.”

Naam: Jeannette Willemsen
Functie: juridisch secretaresse
Bedrijf: Adriaanse van der Weel

“Ik wilde eigenlijk stewardess worden, maar die opleiding was iets te ver reizen en ik was nog best jong, 17. Omdat ik heel goed in talen was, leek het mijn ouders goed dat ik een secretaresseopleiding zou volgen. Bij het Mercator College, een soort kleine Schoevers, heb ik een secretaresseopleiding van een jaar gevolgd. Ik dacht: ik kijk na de opleiding wel wat ik verder wil doen. Ik had nog door kunnen leren voor directiesecretaresse of managementassistent, maar ik wilde graag geld verdienen en ben gaan solliciteren. Door mijn jonge leeftijd viel dat nog niet mee. Na veel brieven te hebben geschreven kwam ik in 1975 bij een advocatenkantoor terecht. Min of meer toevallig, hoewel ik wel op zoek was naar een werkomgeving met actie. Ik heb bijvoorbeeld ook bij de politie gesolliciteerd destijds. Ik was benieuwd hoe ze bepaalde zaken in de advocatuur oplossen.”

Doorzettingsvermogen

“Ze zeiden tegen me: ‘Je bent nog wel een jonkie, maar we willen het graag proberen met je.’ Het was erg pittig. Ik had totaal geen juridische achtergrond. Je weet hoe je moet corresponderen, maar niet wat er allemaal nog meer komt kijken bij werken in het bedrijfsleven. De sociale interactie vond ik in het begin het moeilijkst, dat kreeg je niet mee op je opleiding. Omgaan met collega’s die al jarenlang ervaring hadden; het kostte best wat moeite om mijn hoofd boven water te houden. Gelukkig heb ik een goed doorzettingsvermogen.

Als secretaresses zaten we in een grote ruimte bij elkaar, dus ik vroeg aan collega’s wat bepaalde juridische termen precies inhielden. In die tijd dicteerden advocaten hun verslagen nog aan secretaresses. Ik moest dus veel bandjes uittypen. Als ik een juridische term niet goed had verstaan, vroeg ik het aan een collega. Daarvoor moest ik wel een drempel over; ik had het idee dat ik anderen van hun werk hield als ik te veel vroeg. Ook had ik moeite om te zeggen wat ik van iets vond. Door schade en schande ben ik dus in de praktijk wijs geworden en heb ik snel leren werken.”

Minder inhoudelijke taken

“In het begin moest ik nog alle brieven en stukken uitwerken. Toen ik overstapte van een advocaat arbeidsrecht naar een advocaat ondernemingsrecht in 2003, merkte ik – ook door de opkomst van e-mail en meer computergebruik – dat veel advocaten het makkelijker vonden om de stukken zelf uit te werken. Ik vond dat wel jammer, omdat je dan als secretaresse minder inhoudelijk betrokken bent bij zaken. We hebben meer regel- en administratieve taken gekregen, zoals het dossier aanmaken en afsluiten, stukken inscannen, het in de gaten houden van termijnen van de rechtbank, agendabeheer en cliënten te woord staan en ontvangen. Je zou als juridisch secretaresse vijf dagen in de week moeten werken, wil je meer inhoudelijk bij zaken betrokken kunnen zijn.”

Bijleren

“Op een gegeven moment heb ik een aantal jaar niet gewerkt om voor de kinderen te zorgen. Toen de jongste 3,5 was, ben ik receptioniste bij zorgorganisatie Careyn geworden. Dat was voor mij een makkelijke parttimebaan, die ik goed kon combineren met mijn gezinsleven. Na daar bijna dertien jaar met veel plezier gewerkt te hebben, was ik toe aan een nieuwe trigger en ben ik weer bij een advocatenkantoor gaan werken. In het verleden werkte ik voor een advocaat in familierecht en hier kreeg ik met het rechtsgebied insolventie te maken, faillissementen en dergelijke.

Ook qua computerprogrammatuur was er wel een en ander veranderd. Dat vond ik vooral leuk, want ik wil altijd graag iets bijleren. Daarom heb ik ook altijd interne cursussen gevolgd als daar gelegenheid toe was: PowerPoint, Excel, juridisch Engels. En ik vond het leuk om van jongere collega’s, die ik moest inwerken op juridisch vlak, tips en trucs te leren over bepaalde computerprogramma’s.”

De kracht van kwetsbaarheid

De kracht van kwetsbaarheid

Volg een opleiding

“Tegen mensen die zich willen specialiseren tot juridisch secretaresse, zou ik willen zeggen: waar een wil is, is een weg. Je moet het graag willen en leuk vinden om alle juridische zaken ook goed te kunnen begrijpen. Ook is het belangrijk om terug te kunnen vallen op collega-secretaresses die je daarin kunnen begeleiden. Het is tegenwoordig wel moeilijker om in de praktijk die ervaring op te doen. Er wordt meer naar diploma’s gekeken, dus ik zou zeker aanraden een opleiding tot juridisch secretaresse te volgen als je de kans hebt. Weet je nog niet zeker of het echt iets voor je is, dan kun je je inschrijven bij een detacheringsbureau. Die detacheren vaak junior secretaresses met een mbo-opleiding, ook bij advocatenkantoren. Mits je enthousiasme voor het secretaressevak hebt en affiniteit met de advocatuur, kun je op die manier kijken of je het echt leuk vindt.”

Reageer op dit artikel