nieuws

Hoe Dana Venema in anderhalf jaar haar droombaan binnensleepte

Professionele ontwikkeling

Hoe Dana Venema in anderhalf jaar haar droombaan binnensleepte
Dana Venema

“Over vijf jaar wil ik bij een grote retailer als Ahold werken”, zei Dana Venema in 2018 tegen Management Support. Anderhalf jaar later is het haar al gelukt; wij vroegen haar hoe dat zo snel is gelukt.

Dana Venema is een netwerker, dat bleek al uit ons interview in 2018. “Voor je personal branding is het goed om op veel plekken je neus te laten zien. Zo komen mensen te weten wat je interesses zijn, waar je voor staat en waar je naartoe wilt”, zei ze vorig jaar.

Over vijf jaar zag ze zichzelf wel bij “een grote retailer, Ahold, Delhaize, Albert Heijn, daar ligt mijn affiniteit omdat ik oorspronkelijk uit de hotelwereld kom”. Vorige week hoorden we van Dana dat ze in december al start als executive assistant HR bij Ahold Delhaize.

Jij hebt ons benaderd voor dit vervolginterview. Waarom eigenlijk?

“Na het interview van vorig jaar heb ik contact gehouden met jullie hoofdredacteur Vera Bot. Ik vind het belangrijk om een goed netwerk te onderhouden, vanuit mijzelf en vanuit mijn rol als regiobestuurder van de Nederlandse Vereniging van Directie- en managementondersteuners (NVD).

Het interview heeft er naar mijn mening aan bijgedragen dat ik straks bij een hele mooie werkgever start. Door hierop terug te komen hoop ik andere ondersteuners inspiratie te geven. Het ondersteunersvak is continu aan het veranderen, ik zie bij sommigen de moed in de schoenen zakken. Ik hoop met mijn voorbeeld te laten zien dat er ook midden in je carrière nog genoeg kansen liggen, als je ervoor openstaat en er je best voor doet.”

Toen we jou in 2018 vroegen waar jij jezelf vijf jaar later zag, noemde je Ahold als een van je favoriete werkgevers. Anderhalf jaar later zit je er al, hoe is dat gelukt?

“Ik werkte als direct team assistant bij verschillende opdrachtgevers via detacheerder Secretary Plus. Daar werd ik altijd als een van de senior assistants gezien en coachte ook nieuwe collega’s. Door die afwisseling van opdrachtgevers ontmoet je heel veel mensen en groeit je netwerk. Netwerken en personal branding heeft me altijd veel gebracht, ook nu weer.

Ik kwam in aanraking met een dame bij Ahold Delhaize die voor zichzelf ging beginnen als virtual assistant. Haar positie kwam dus vrij en de vacature werd online geplaatst. Daar heb ik via LinkedIn op gesolliciteerd. Tijdens dat proces heb ik het interview met Management Support ook onder de aandacht gebracht om te laten zien hoe gemotiveerd ik was om bij dit bedrijf te werken.

Vorig jaar had ik al gesolliciteerd om met de ceo van Albert Heijn te gaan werken. De keuze is op iemand anders gevallen, maar nu lukt het dus wel bij Ahold Delhaize. De aanhouder wint, blijkt toch maar weer.”

Van die afgelopen anderhalf jaar heb je een jaar als junior consultant gewerkt bij een strategisch marketingbureau. Dat klinkt als nogal een switch.

“Ja, dat was het ook. Naast mijn werk voor de NVD ben ik lid van netwerkclub JCI het Gooi. Voor de bijeenkomsten daarvan nodigen we altijd een inspirerende spreker uit, en dat werd deze keer iemand van ValueProof, een klant van de onderneming waar ik toen gedetacheerd was.

In die periode vroegen zij mij of ik op zoek was naar een nieuwe baan. Dat was ik niet bewust, maar je kunt altijd in gesprek met elkaar. Ik dacht: als ik nog iets nieuws wil proberen, moet ik het nu doen. Over een jaar of vijf à tien zag ik mezelf niet meer zo’n switch maken. Bij ValueProof ontdekte ik dat ik toch meer bij mezelf wil blijven en wil doen waar ik goed in ben. Ik wil de beste zijn in wat ik doe en dat lukt me het best als ondersteuningsmanager op het hoogste niveau.”

Vorig jaar sprak je het voornemen uit om beter grenzen en prioriteiten te gaan stellen. Wat is daarvan terechtgekomen?

“Dat is nog steeds wel een struggle bij mij, maar ik ben er wel beter in geworden. Ik wil overal ‘ja’ op zeggen, er komen zo veel leuke dingen voorbij. Toch ben ik van mening dat als je iets doet, je het goed moet doen, en dat betekent dat je soms dingen moet laten varen. Daar word je niet minder van, alleen maar beter.”

Je hebt dit jaar certificaten behaald in Google Analytics en marketing. Wat was daar de aanleiding voor?

“Deze cursussen pasten goed bij mijn rol als junior consultant bij ValueProof. Met de NVD hebben we een mooie deal gesloten met Online Academy, waardoor onze leden drie maanden gebruik konden maken van het cursusaanbod daar. Zelf heb ik daar dus deze twee uitgekozen. Er zijn nog wel een paar certificaten die ik wil behalen, en dat komt goed uit, want vanaf 1 december kunnen NVD-leden weer drie maanden gebruikmaken van Online Academy.”

Waar kijk je het meest naar uit in je nieuwe baan?

“Ik ben een meeting- en eventorganisator in hart en nieren. Sinds mijn 18de ben ik van alles op poten aan het zetten. In mijn nieuwe baan mag ik veel interne meetings en events organiseren, dus daar kijk ik erg naar uit. Daar liggen toch mijn hart en mijn expertise.

Daarnaast gedij ik beter in een grote organisatie, dus daar kijk ik bij Ahold Delhaize ook naar uit. Bij grote bedrijven is alles over het algemeen goed geregeld. Ze zijn ook logger, maar dat heeft ook zo zijn charme, het is juist leuk om te ontdekken wat voor veranderingen je toch teweeg kunt brengen.”

Welke adviezen heb je voor mensen die ook hun kop boven het maaiveld willen uitsteken om voor hun droombaan te gaan?

“Ten eerste is het heel belangrijk om dicht bij jezelf te blijven en je sterke punten verder te ontwikkelen. Juist door jezelf te specialiseren maak je jezelf uniek en gewild.

Opleidingsgids 2020

Opleidingsgids 2020

Werk daarnaast aan je personal branding. Laat zien wie je bent en wat je kunt. Al is het iets kleins, benadruk waar je goed in bent. Ben jij goed in het organiseren van kerstborrels, trek dat dan naar je toe. Geef proactief aan dat je ervaring hebt en het graag wilt doen.

Stel je open voor kritiek van anderen. Uiteindelijk ben je ook een verbinder binnen het team, en als collega’s het anders willen dan jij moet je in ieder geval naar ze luisteren.

En blijf ten slotte werken aan je ontwikkeling! Er is altijd een opleidingsbudget beschikbaar om nog beter te worden in wat je doet. Ik ben voornemens om nog een master in secretary management te volgen, omdat ik wil excelleren en support wil bieden op het hoogste niveau. Daarnaast is het goed dat je aan je werkgever wilt laten zien dat je aan jezelf wilt werken; dit komt ook het bedrijf ten goede.

Een veranderende rol vraagt om ontwikkeling en ontwikkeling is vooruitgang. En als laatste: vergeet je niet aan te sluiten bij een branchegerelateerde netwerkvereniging zoals de NVD en IMA (International Management Assistants, red.). Zo ontwikkel je jezelf en een mooi netwerk.”

Lees meer:

Lees het eerste interview met Dana Venema nog eens terug: “Ik ben geen alledaagse ondersteuner.”

Netwerken is erg belangrijk in elk soort werk. Contacten leggen en behouden zorgen voor lijntjes waar je ze nodig hebt wanneer je het het minst zou verwachten. Tien tips om te netwerken.

Maak jezelf ook zo aantrekkelijk voor werkgevers met de opleidingen van Management Support.

Reageer op dit artikel