vraag & antwoord

Alle adviezen over wat te doen met een kritische manager

Professionele ontwikkeling

Alle adviezen over wat te doen met een kritische manager

Het werkdilemma van Yvonne, over wat te doen met haar kritische manager, van wie ze ook nog eens weinig waardering krijgt, heeft enorm veel reacties opgeleverd. Van ‘probeer goede open vragen te stellen’ tot ‘zoek een andere baan’. We hebben ze hier allemaal voor je verzameld. Daarnaast kun je natuurlijk jouw dilemma insturen en wie weet krijg jij net zoveel reacties!

Het dilemma

“Helaas heb ik niet zo’n goede klik met mijn manager. Hij is overwegend kritisch over mijn aanpak en werkstijl, waardoor ik soms twijfel en minder vragen stel dan ik zou willen. Daardoor kost het me veel tijd en energie om te doen wat nodig is; ik werk dus minder efficiënt dan ik zou willen. Ook zou ik me meer gewaardeerd willen voelen. Afgelopen jaren zijn er al diverse managementassistenten vertrokken. Dat overweeg ik nu ook. Wat raden jullie mij aan?”
Yvonne, managementondersteuner, commerciële organisatie

Kwartaalgesprek

Ga in gesprek met je manager. Geef aan dat je het gevoel hebt dat je niet gewaardeerd wordt en vraag of dat gevoel juist is. Vraag aan je manager feedback hoe hij/zij ondersteund wilt worden, maar geef ook aan hoe jij het prettigste werkt en zoek daartussen een compromis. Legt dat vast en bespreek dit eens per kwartaal met elkaar, zodat het eventueel weer bijgesteld kan worden. Succes met je gesprek!

Inge Dorenbos, managementassistent bij een woningcorporatie

Trek je conclusies als niks werkt

Ik heb een paar jaar geleden gewerkt met een man waar ik helemaal geen klik mee had. Hij was een neuroot, er viel niet met hem mee te werken, laat staan dat ik kon voldoen aan zijn eisen… Ik werkte toen voor twee directeuren, en met de andere had ik een superklik. Ik had ook leuke collega’s, zeer goede arbeidsvoorwaarden en wilde dus liever niet weg.

Tegen het einde van mijn tijdelijke contract had ik een aanvaring met de neuroot. Daarna gaf hij aan dat hij mijn contract niet wilde verlengen. De andere directeur wilde dat wel. Ik heb toen met HR gesproken, maar er kon niet gesplitst worden. Het was dus einde verhaal. Vond het jammer, maar was ook wel blij dat ik niet meer met die meneer hoefde te werken!
In jouw situatie zou ik eerst proberen te praten met je manager (wat je waarschijnlijk al hebt gedaan). Als dit niets oplevert zou ik mijn conclusies trekken. Je werkt per slot van rekening meer dan acht uur per dag, en het moet leuk blijven. Salaris en arbeidsvoorwaarden zijn niet alles. Je moet eerst aan jezelf denken; want werken onder vervelende omstandigheden kan leiden tot overspanning, burn-out of nog vervelendere situaties. Dat moet je echt niet willen!

Als je voor jezelf het gevoel hebt dat je er alles aan hebt gedaan om het te laten werken, dan kun je met vrede en opgeheven hoofd je ontslag nemen. Wel duidelijk aangeven waarom je dat doet.
Succes!

Bénédicte van Hasselt, management assistant bij een groot bedrijf

Stop ermee

Zo herkenbaar! Tot voorkort zat ik in dezelfde situatie als Yvonne. Na bijna tien jaar met liefde en plezier als officemanager te hebben gewerkt voor een branchevereniging veranderde alles door de komst van een nieuwe verenigingsmanager waar ik geen klik mee kreeg. Uiteindelijk heb ik besloten te stoppen met deze opdracht. Ik weet niet of dit een goede tip is, ik moet nu immers weer op zoek naar een nieuwe, leuke job. Maar toch denk ik dat het de goede beslissing is geweest en ben ik ervan overtuigd dat er weer wat moois op mijn pad komt.

Carmen Asensio, virtueel assistent, Cameos

Doe wat het beste voor jou voelt

Om je als managementassistente in deze situatie ‘happy’ te voelen, is het nodig om de stap te wagen en dit bespreekbaar te maken met je manager. Geef aan wat de knelpunten zijn en wellicht komen jullie erachter dat de communicatie door elkaar anders is geïnterpreteerd. Vraag aan je manager wat de verwachtingen zijn en hoe je als assistente hierin optimaal ondersteuning kan bieden. Voor een goede samenwerking is effectief communiceren van belang en ook om (korte) afspraken in te plannen om zaken bespreekbaar te maken.

Wellicht kan je een terugkoppeling als herhaaldelijke afspraak voorstellen, zodat de samenwerking kan worden geoptimaliseerd. Ook is het belangrijk om te weten wat voor type persoon je manager is, om daarin je communicatie aan te passen. In geen andere zakelijke relatie is de samenwerking tussen manager en assistente zo gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Het werkt het beste als het echt ‘klikt’. Mocht dit niet zo zijn, schroom dan niet om de stap te zetten die het beste voor jou aanvoelt. Vergeet niet: jijzelf en je manager zijn een duo en je draagt je eigen verantwoording, bewaak je grenzen! Heel veel succes.

Kaylie Senior, officemanager/office assistant, Lonza

Wil je beter voor je eigen belangen leren opkomen?

Wil je beter voor je eigen belangen leren opkomen?

Maak echt contact

Dat is vervelend als je geen klik ervaart, jouw voorgangers hebben de keuze gemaakt om te vertrekken, heeft dat wat opgelost? Nee, zowel voor de vertrekkende medewerkers niet als voor jouw manager niet. Als je vertrekt, kom je in je werkzame leven absoluut opnieuw zo’n manager tegen (vraag maar aan je oud-collega’s). En dan, weer weggaan?

De oplossing die ik je kan geven, is dat je echt contact met hem maakt, dat je nieuwsgierig bent en blijft naar zijn manier van communiceren, wat is zijn wereldmodel ten opzichte van dat van jou? Wat maakt dat hij kritisch is? Ik adviseer juist het tegenovergestelde van wat jij nu doet: twijfelen aan jezelf, jezelf terugtrekken en allerlei verwachtingen hebben die niet uitkomen. Ga het contact aan, wees nieuwsgierig, stel juist vragen, bedank hem voor zijn feedback. Is zijn feedback onredelijk, zeg het hem, vertel hem wat je ervaart en voelt. Neem je tijd daarvoor, haak niet af na één keer reageren, investeer in deze relatie.

En als je echt investeert en contact ervaart met je manager, bespreek dan met hem wat je verwachtingen zijn, dat je een compliment verwacht, dat je waardering krijgt voor datgene wat je doet. Het klinkt misschien gek, maar sommige managers hebben niet geleerd om complimenten of waardering te geven (oud-collega’s gingen gewoon weg). Je mag dit echt alleen doen als je nog met je manager verder wilt. Als je hem sociaal al hebt afgeschreven, dan moet je lekker weggaan, maar ik verwacht dat als je het goed aanpakt je de beste werkrelatie krijgt, die je verdient. En dan heeft je manager ook weer wat bijgeleerd.

Leo Smit, coach en eigenaar Maison du Silence

Wat is jouw grootste werkdilemma?

Heb jij ook een werkdilemma waar je niet uitkomt en waar je graag advies over wilt horen van andere lezers van Management Support, of van een van onze trainers/coaches? Aarzel niet en stuur je vraag in: murielkleisterlee@vakmedianet.nl

Indien gewenst publiceren we je werkdilemma anoniem. De redactie behoudt zich het recht voor reacties indien nodig in te korten en/of te redigeren.

Klik niet af te dwingen

Het kan lastig zijn om hierin verbetering te zien, omdat de persoonlijke kant van je werkrelatie de zakelijke kant in de weg zit. De kritiek op je aanpak is een structureler probleem om te verkennen. Een optie kan zijn om samen met een objectieve derde partij jullie samenwerking door te nemen en te bespreken hoe die efficiënter en effectiever kan worden.

Wat zijn de concrete verwachtingen van je manager? Waar voldoe je wel aan en waar niet? Een ‘klik’ is niet af te dwingen, maar je kunt wel laten zien dat je voldoet aan de eisen die met je functie samenhangen. De samenwerking moet groeien en dat kost tijd en energie.

Probeer goede open vragen te stellen op het moment dat een verzoek of opdracht op jouw bord belandt. Bereid dergelijke korte gesprekken zoveel mogelijk voor, bijvoorbeeld door terug te kijken naar vorige situaties: wat had je moeten vragen om zeker te weten wat hij of zij bedoelde?

Karen Visser, professional organiser New Broom & trainer Management Support

Lees meer reacties op Linkedin

Ook in onze LinkedIn-groep kwamen heel veel reacties binnen.

Reageer op dit artikel