blog

Waarom verkopen ook leuk kan zijn

Commerciële vaardigheden

Als ik als consultant/trainer een bedrijf of kantoor binnen stap, dan valt me één ding snel op: de geur. Aangezien ik gevoelig ben voor geur, zeg ik het meteen als er een aangename geur hangt. Dat werkt meteen positief door op mijn gemoedstoestand en op het gesprek dat erna volgt. Jij als assistant kunt een soortgelijk voordeel behalen: door jezelf te verkopen.

Waarom verkopen ook leuk kan zijn

Warenhuizen, de wellness- & beautybranche en winkels als Rituals maken hier slim gebruik van. Want als ze slim zijn, zorgen ze voor een aangename geur in de ruimtes, waardoor klanten gevoeliger zijn voor het kopen van deze producten. Kansen voor de verkoop. Puur verleiding dus.

Jouw personal brand verkoopt ook

En jij als managementondersteuner kunt een soortgelijk voordeel behalen: als je jezelf (en je secretariaat) op de kaart wilt zetten en verkopen. Of je omgeving wilt overtuigen. Hier komt jouw personal brand om de hoek kijken: dat wat jou jou maakt. Waarschijnlijk wil je net als iedereen je manager of team vooruit helpen. Je doel is zoveel mogelijk goed op te lossen. Daar horen jouw adviezen en ervaringen bij die wellicht een andere aanpak of minder traditionele oplossing behelzen. Of slimmer en handiger zijn voor de lange termijn. Je ervaringen kun je ook vanuit studie of in je privéleven hebben opgedaan, bij je sportclub, in commissies of bij vrijwilligerswerk. Dan is het ook zaak dat je weet waar je manager gevoelig voor is of waar hij of zij oren naar heeft…

Verkopen is menselijk

Hoe zorg je ervoor dat je verhaal blijft hangen? En vooral: als je niet zo van het verkopen bent, hoe kun je het dan aanpakken? Ik stuitte op een interessante video en het boek van Daniel Pink: To sell is human. Wat mij hiervan het meest is bijgebleven, deel ik graag met jullie. Als je denkt aan verkopen in de traditionele zin, dan denk je aan snelle verkopers of vertegenwoordigers die de deal binnen willen halen… Dit werkt niet meer in de huidige tijd. Wat wel helpt, is als je samen met je manager en team beweegt naar de optimale oplossing voor je afdeling, klanten, collega’s of de organisatie. Zonder manipulatie. Dat voelt voor beide partijen veel prettiger en geeft ook een minder opdringerig gevoel.

Enkele praktische verkooptips

  • Stem af op het perspectief van je doelgroep: manager, afdeling, directie, klanten, leveranciers. Wat levert jouw advies voor hen op?
  • Vertel vanuit je passie en gedrevenheid.
  • Wees duidelijk en eerlijk over de werking en toegevoegde waarde van je advies. Iedereen heeft internet, social media en kan zelf ook informatie ophalen.
  • Blijf jezelf en menselijk, iedere verkoopstijl is anders.
  • Beweeg samen naar de oplossing, zonder manipulatie. Luister goed!
  • Het hoeft niet in één keer te lukken. Doorzettingsvermogen en timing helpen mee.
  • Plaats (succes)filmpjes en testimonials van je adviezen of aanpak op social media (LinkedIn) of deel het in de nieuwsbrief van de organisatie. Durf ook over de valkuilen of hindernissen te vertellen en hoe je hiermee om bent gegaan… Dit maakt jouw voorbeeld krachtig en een ander kan ervan leren.

Je zou verkopen zomaar eens leuk kunnen gaan vinden.

Inspiratiebron & leestips

• Boeken van Daniel Pink: To sell is human, Drive, A whole new mind.
• Bekijk op YouTube enkele filmpjes van Daniel Pink

Auteur

Drs. Jocelyn Rebbens is psycholoog en personal branding-expert. Zij geeft trainingen, workshops, individuele coaching en lezingen aan professionals. In december 2015 verscheen haar boek Personal branding voor de secretaresse. Jocelyn verzorgt voor Management Support tijdens de Workshopdagen de workshop Personal branding en samen met Marianne Smits de training Verkoop jezelf en je secretariaat.

Reageer op dit artikel