checklist

Feedback geven en ontvangen

Taal en communiceren

Belangrijk leermechanisme

Van feedback valt (onder bepaalde voorwaarden) veel te leren:

  • Je kunt meer zicht krijgen op je handelingen en de volgorde daarvan.
  • Je kunt je meer bewust worden van je eigen bedoelingen.
  • Je kunt meer zicht krijgen op de invloed die je op anderen uitoefent.
  • En je merkt hoe anderen daarop reageren, zodat je daar rekening mee kunt houden.

Waarom geven we feedback?

  • Om een ander te helpen.
  • Om te stimuleren en te steunen.
  • Om te verhelderen.
  • Om de samenwerking te verbeteren.

Waarom is feedback geven moeilijk?

  • In onze cultuur zijn er normen die het uiten van persoonlijke gevoelens belemmeren.
  • Je bent bang dat de ander in verwarring raakt, zich gekwetst voelt en het contact zal verbreken.
  • Je bent bang dat de ander je zal aanvallen of straffen.
  • Je weet niet goed hoe het moet.

Reacties op feedback
Omdat feedback vaak opgevat wordt als kritiek, probeer je je te verdedigen door:

  • niet te horen wat er gezegd wordt;
  • te twijfelen aan de motieven van de feedbackgever (‘hij/zij geeft mij nu een tik terug’);
  • de geldigheid van de feedback in twijfel te trekken;
  • te rationaliseren (verklaren) waarom men zo handelde;
  • een tegenaanval te plaatsen op degene die feedback geeft.
Voorwaarden voor het geven van feedback

  • Tussen geven en ontvanger zal een gevoelsmatige gelijkwaardigheid, een zekere mate van vertrouwen en wederzijds respect aanwezig moeten zijn.
  • De gever en ontvanger van feedback zullen zich veilig moeten voelen.
  • Feedback werkt niet als het wordt gegeven aan iemand die het niet wíl ontvangen.
  • Er zal ruimte in tijd, omgeving en omstandigheden moeten zijn.

Vuistregels voor het geven van feedback

  • Geef zowel positieve als negatieve feedback.
  • Feedback moet beschrijvend zijn.
  • Feedback moet een ik-boodschap zijn.
  • Feedback dient specifiek en to the point te zijn.
  • Zowel ontvanger als gever van feedback moet er zijn voordeel mee doen.
  • Geef feedback alleen op aspecten van het gedrag van de ontvanger waar hij/zij iets aan kan veranderen.
  • Praat in termen van concreet gedrag en het hier en nu.

Vuistregels voor het ontvangen van feedback

  • Vat feedback niet onmiddellijk op als een persoonlijke aanval.
  • Ga niet onmiddellijk in de verdediging.
  • Vraag door naar de bedoeling.
  • Toon waardering voor de feedback.
  • Zorg voor een goede en gelijkwaardige relatie.

Voorwaarden voor het geven van constructieve kritiek
Opbouwende kritiek geven
Ontvangen van kritiek tijdens een beoordelingsgesprek
Boek: Samenwerken met uw baas
Training: Feedback geven en krijgen

Reageer op dit artikel