checklist

Zo werk je een nieuwe collega het beste in

Coördineren

Wat moet er allemaal geregeld worden als er een nieuwe werknemer binnenkomt? Zeker bij een wat kleiner bedrijf (zonder HR-afdeling) is die vraag voor jou als secretaresse belangrijk. Trainer Mirjam Boot legt uit hoe je een nieuwe collega zo goed mogelijk inwerkt. De truc? Een inwerkprogramma. Nieuwe collega Als jouw bedrijf geen echte HR-afdeling heeft, […]

Wat moet er allemaal geregeld worden als er een nieuwe werknemer binnenkomt? Zeker bij een wat kleiner bedrijf (zonder HR-afdeling) is die vraag voor jou als secretaresse belangrijk. Trainer Mirjam Boot legt uit hoe je een nieuwe collega zo goed mogelijk inwerkt. De truc? Een inwerkprogramma.

Nieuwe collega

Als jouw bedrijf geen echte HR-afdeling heeft, komen praktische zaken als het inwerken van een nieuwe werknemer al snel op jouw bordje. Dat betekent echter niet dat jij álles voor hem of haar moet regelen. “Je kunt ook het initiatief nemen om de discussie aan te zwengelen en binnen een projectgroepje eens op papier te zetten wat er allemaal geregeld moet worden bij binnenkomst van een nieuwe werknemer”, zegt trainer Mirjam Boot. Zij geeft tijdens de Management Support Workshopdagen de training HR-taken voor managementondersteuners. “Het is in je eigen belang om wat afspraken op papier te zetten, want mocht het mis gaan bij het inwerken, dan komen die problemen alsnog bij jou terecht. Een inwerkprogramma kan veel van die problemen voorkomen.”

Op de hoogte van bedrijfscultuur

Het inwerkprogramma is voor de werknemer zelf ook fijn. “Hij of zij voelt zich dan minder verloren in de werkomgeving en is meteen op de hoogte van de bedrijfscultuur. Dat heeft weer gevolgen voor de productiviteit. En zeker in de eerste weken is het belangrijk dat iemand zo snel mogelijk volwaardig mee kan draaien en snel productief is. Dat is goed voor het bedrijf en voor de nieuwe medewerker.”

Praktische zaken

Wat moet er in zo’n inwerkprogramma staan? “Sowieso een lijst met praktische zaken. Denk aan informatie over de werkplek, telefoongebruik, contactgegevens, sleutels, bedrijfsregels en bij wie hij terecht moet voor bepaalde zaken. Maar wat er ook zeker in moet: de ongeschreven regels in het bedrijf. Wat zijn de waarden en normen van deze organisatie? Hoe gaan we hier met elkaar om?”

Gevoel van zekerheid

Als voorbeeld noemt Mirjam Boot punctualiteit. “Wie weet was het bij het vorige bedrijf van de werknemer wel oké om vijf minuutjes later te komen, maar is het bij dit bedrijf not done om dat te doen. Schrijf dat op. Het geeft een nieuwe werknemer een gevoel van zekerheid. Het is een middel om iemand efficiënt aan de slag te krijgen en ervoor te zorgen dat je hem behoudt.”

Wil je meer leren over het invullen van je HR-taken? Schrijf je dan in voor de workshop ‘HR-taken voor managementondersteuners’ van Mirjam Boot tijdens de Management Support Workshopdagen. De workshop geeft je tips hoe je verschillende concrete stappenplannen kunt opzetten die je helpen bij je werkzaamheden en ad-hoc werk voorkomen.

Reageer op dit artikel