7 belangrijke aandachtspunten om medewerkers te lokken en te behouden

7 belangrijke aandachtspunten om medewerkers te lokken en te behouden

Hoe trek je nieuwe werknemers aan en hoe zorg je ervoor dat ze blijven? Dit zijn de tips van organisatiepsycholoog Kilian Wawoe.

De factoren salaris, locatie, cultuur en een goed inwerkproces (onboarding) zijn belangrijke redenen waarom medewerkers bij een bepaalde werkgever willen werken. Dit is de checklist die iedere organisatie - van het secretariaat tot aan de top - van organisatiepsycholoog Kilian Wawoe moet aflopen bij het aantrekken en behouden van nieuwe collega's.

1. Is het salaris goed?

Wat Wawoe betreft moet het salaris gewoon altijd op orde zijn. Dat houdt in dat het loon voor assistants op deze positie vergelijkbaar is met soortgelijke bedrijven voor dezelfde functie.

Een goed salaris is extra belangrijk voor mensen die (nog) geen eigen woning huis bezitten – dat zijn vaak jonge starters. “Ook zij willen net als oudere generaties huisje, boompje, beestje. Maar met één keer modaal kun je tegenwoordig geen huis kopen”, legt Wawoe uit.

2. Is de locatie goed?

Wat betreft locatie gaat het niet zozeer om of het pand dichtbij het station staat of niet, maar of het goed bereikbaar is voor de sollicitant, stagiair of de medewerker.

3. Komt de potentiele stagiair of collega in aanraking met de bedrijfscultuur?

De zwaarwegendste reden waarom een iemand voor jouw bedrijf kiest als nieuwe werkgever, is de cultuur op de afdeling of secretariaat. Daarbij weegt de sollicitant af of hij bij de groep wil horen, vertelt Wawoe.

“Laat mensen rondkijken in je organisatie in de eerste fase van de oriëntatieronde en zorg dat ze medewerkers ontmoeten. Betrek collega’s actief bij het recruitmentproces. Als je duizend medewerkers hebt, dan heb je duizend recruiters in huis.”

4. Is de onboarding goed geregeld?

Zorg voor een goede onboarding. Is er iemand op de eerste werkdag van de nieuwe collega en is er voldoende tijd is om verbinding met elkaar te leggen? Nieuwe mensen hebben daar extra behoefte aan. Het helpt om te denken aan de C's van het inwerkproces, zoals connectie en check-ins.

“Kwaliteit en kwantiteit van het contact is heel belangrijk”, zegt Wawoe. En dat geldt niet alleen voor de eerste introductieweek. Uit onderzoek blijkt dat nieuwe medewerkers al in de eerste 45 dagen na het tekenen beslissen of ze langer dan één jaar blijven.

Naast het aantrekken van nieuwe collega's op het secretariaat, is het behouden even zo belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat er drie kernelementen zijn waarvoor medewerkers bij een organisatie blijven: groei, autonomie en verbondenheid.

5. Kan de nieuwe collega groeien binnen de organisatie?

Ondersteuners leren van hun collega’s en dat zorgt ervoor dat iemand groeit. Je moet dus zorgen voor een cultuur waarbij het normaal is om feedback te vragen en te geven.

De leidinggevende, buddy of stagebegeider hebben daarin een voorbeeldfunctie. Je moet regelmatig gesprekken voeren met je medewerkers, collega's en stagiairs, zegt Wawoe. “Dat gaat over wat iemand doet en waar iemand naar toe wil, wat iemand stimuleert en motiveert.”

6. Heeft de nieuwe medewerker voldoende autonomie?

Om te kunnen groeien is autonomie van groot belang. “Leren gaat het beste als je een goed voorbeeld krijgt van een ander, maar vervolgens zelf aan de slag gaat”, aldus Wawoe.

Autonomie is geen onafhankelijkheid: binnen de groep moet het individu zo veel mogelijk zelf doen, om als het nodig is weer terug te kunnen vallen op die groep.

7. Voelen medewerkers zich verbonden met elkaar?

“Andere mensen zijn een bron van werkvreugde en geven ons een gevoel van verbondenheid”, zegt Wawoe. Zowel HR als de al langer op het secretariaat werkende collega's hebben een belangrijke rol om te zorgen voor die verbondenheid, benadrukt Wawoe.

“Plan theeleutmomenten in, zorg voor contactmomenten”. Zo kunnen nieuwe werknemers en stagiairs hun collega's op het secretariaat en leidinggevenden binnen de organisatie beter leren kennen.

Het gaat dan niet om ‘hoeveel dagen’ een team op kantoor moet zijn, maar om wat ze daar doen. Kantoordagen zijn dagen waarbij medewerkers elkaar groei en verbondenheid geven. Dat kun je stimuleren met goede managers, een feedbackcultuur en het instellen van contactmomenten.

Dit aangepaste artikel verscheen eerder bij PW.

Deze afbeelding werd gemaakt met behulp van AI. Foto Shutterstock

5 redenen om te werken aan je zichtbaarheid

Hoe kun je jezelf profileren, zonder opschepperig of betweterig over te komen als assistant? Expert Mirjam Hubregtse geeft advies.

10 tips om over salaris te onderhandelen in een sollicitatie- of functioneringsgesprek

10 tips om over salaris te onderhandelen in een sollicitatie- of...

Hoe zorg jij ervoor dat je betaald wordt, wat je als ondersteuner waard bent? Trainer Karen Visser geeft handige tips voor het onderhandelen tijdens...

Microsoft Copilot voor betrouwbare vergadernotulen en interne nieuwsupdates

Microsoft Copilot voor betrouwbare vergadernotulen en interne...

Gebruik jij Copilot al? Innovatiecoach en techexpert Bouke van Kleef legt uit hoe je deze AI-tool van Microsoft kan inzetten voor notulen,...

Slim ontwerpen met Canva

Slim ontwerpen met Canva

Canva is een ontwerpplatform, waar je zonder ervaring onder andere presentaties, visitekaartjes, logo's of posters kunt maken. Handig voor de...

Beperk het lijden van scheiden op het werk

Beperk het lijden van scheiden op het werk

De zomervakantie is voorbij, de scholen beginnen weer. Net zoals veel echtscheidingsprocedures.

Fantastische boeken voor de nazomer

Fantastische boeken voor de nazomer

Er rest nog een klein beetje zomer. Ben je op zoek naar een boek om je in te verliezen? Dit zijn de tips van hoofdredacteur Vera Bot en eindredacteur...

Kledingdilemma's bij warm weer

Kledingdilemma's bij warm weer

Hoe blijf je koel in de zomerse hitte, maar ook representatief en professioneel gekleed? Imagostyliste Berna de Jong geeft advies.

De assistant moet ongemak omarmen om te overleven

De assistant moet ongemak omarmen om te overleven

Kunstmatige intelligentie zorgt voor veel ongemak op de werkvloer. Verandermanagementexpert Yousri Mandour roept de ondersteuner op dat ongemak te...