Collega's coachen: voorbeelden van coachende vragen
Vanuit de secretaresserol coachen? Die rol is je waarschijnlijk op het lijf geschreven. Er zijn veel raakvlakken tussen ondersteuners en coaches.
Vanuit de secretaresserol coachen? Die rol is je waarschijnlijk op het lijf geschreven. Er zijn veel raakvlakken tussen ondersteuners en coaches.
Als je het vermogen hebt mensen in beweging te zetten, is coaching van collega's iets voor jou. Twee trainers vertellen hoe je dat realiseert. "Als je merkt dat mensen vanzelf naar je toe komen voor advies en blij zijn met je hulp, is dat een indicatie dat er een goede coach in je zit."
Haar werkgever is niet zomaar een gemeente, het is er een met zelforganiserende teams en een hoge mate van bewegings- en handelingsvrijheid voor medewerkers. Yvette maakt er dankbaar gebruik van om haar coachvaardigheden te onderzoeken.
Sparringpartner zijn voor je manager, events organiseren of aansturen van collega's: de managementassistent van nu is niet alleen een spin in het web, maar moet vaak ook inspireren.
Wat voor manager ben jij? Over welke vaardigheden beschik je van nature en waar valt er nog wat te winnen? Door inzicht te krijgen in jouw persoonlijke stijl van managen, ontdek je welke positieve eigenschappen je bezit en op welke valkuilen je moet letten.
De reactie op een duw vertelt veel over iemands defensiemechanismen. Fysieke coaching maakt gebruik van de wederzijdse invloed tussen lichaam en geest. "Boksen brengt mentale patronen boven water."
Toen Colinda Mertens voor zichzelf begon als coach en trainer, startte ze ook meteen met bloggen op haar website. 'Veel andere coaches zeggen dat je cliënten niet direct moet adviseren, dat je de leerpunten uit henzelf moet trekken. Maar ik deel juist wel mijn kennis en ervaringen en geef tips, en merk dat mijn cliënten dat ook willen.'
In de whitepaper 'De invloedrijke ondersteuner' leer je hoe je collega's coacht, hoe je een goede sparringpartner en een keiharde onderhandelaar wordt, en hoe je jezelf verkoopt binnen jouw organisatie.
Een paar weken geleden waren de Management Support Workshopdagen. Een goede gelegenheid om in relatief korte tijd je kennis en vaardigheden bij te schaven. Dat gebeurde niet alleen via de trainers, het mooie was juist dat jullie ook veel van elkaar leerden. Er werden volop ervaringen en tips uitgewisseld.
Voor onze rubriek Werkdilemma is weer een nieuwe vraag ingezonden. Jacqueline van de Looy, secretaresse en regioteamlid NVD, wil weten: hoe deel ik mijn kennis met collega's zonder betweterig over te komen?